Deez Nuts @ Hangar 27 Edegem 29/11

Toegevoegd op zondag 1 december 2013, 23:47
Laatste update maandag 2 december 2013, 00:36
Geschreven door Els

Deez Nuts @ Hangar 27 Edegem 29/11

Vorige vrijdag waren we getuige van Deez Nuts’ Europe tour die halt hield in Edegem. Place to be is Hangar 27, een concertzaal waar nog niet iedereen mee vertrouwd is. De ingang zoeken die aan het einde van een slecht belicht pad ligt, met wegwijzers die gedoemd zijn om in het donker te verdwijnen, was dan ook een hele opgave.

Ijsbrekers en recordbrekers

Eens aangekomen in de zaal valt het meteen op dat Relentless het ijs wel breekt, maar nog niet het recordaantal fans in de zaal. Pas nadat de mannen hun set afmaken, komen mensen massaal binnengestroomd.

Wanneer Heart In Hand's eerste noten losbarsten, vult de zaal zich spontaan met nog meer hongerige muziekfans en lijkt het meteen een stuk voller dan tijdens opener Relentless. Een magische lichtshow versterkt de melodieuze riffs van de UK mannen. Over Heart In Hand wordt in het algemeen enkel beloftevol geschreven en hoewel ik graag tegen de menigte in ga, zou ik alleen maar liegen wanneer ik dat hier zou doen. De band zet een stevige set neer met liedjes zoals ‘Almost There’,‘Life Goes On’ en ‘Beautiful Life’.

Grove middelen, Canadese woede en de puurste partymuziek

Stray From The Path daarentegen lijkt niet onder de indruk van de weinige respons van het Belgische publiek en zet met de tweede song meteen de grove middelen in: ‘Mad Girl’, een van de bekendse songs, brengt verandering in de onverschilligheid van het publiek, want plotseling slaat de sfeer helemaal om en krijgt de band wat ze wil: stagedivers en crowdsurfers die genadeloos doen wat ze moeten doen. ‘Negative And Violent’, ‘Damien’, ‘Bring It Back To The Streets’ en ook een nieuw lied ‘Radio’ genaamd krijgt het publiek van voren. Stray From The Path beschrijft zichzelf als alternative hardcore (met een vleugje chaos), maar in werkelijkheid valt het genre niet te beschrijven en dat is net omdat de band helemaal haar eigen ding doet.

Obey The Brave blaast Canadese woede en vreugde door Hanger 27 met Garde La Tete Froide en andere klassiekers. Impressies die doen denken dat de band sterker lijkt qua studiogeluid steken de kop op en de set wordt afgesloten met woorden: 'I'm speecheless Belgium, thank you'.

Deez Nuts staat bekend om zijn smoking pot attitude en partymuziek. Van dat laatste komt er natuurlijk het meeste in huis, want het is één groot feest gedurende de hele set van de Australiërs. Vele fans zijn opmerkelijk beschonken en de sfeer is losjes en anders dan tijdens de voormalige momenten op deze avond. Zanger JJ’s stem klinkt hees, maar dat is een reden temeer voor de fans om nog wat harder mee te brullen met ‘Stay True’ en ‘Like There’s No Tomorrow’. Met Band Of Brothers wordt de avond afgesloten en iedereen kan met een voldaan gevoel, inclusief hese stem, terug naar huis keren.