Verslag Job*Rock 2011

Toegevoegd op maandag 24 oktober 2011, 23:18
Laatste update maandag 24 oktober 2011, 23:18
Geschreven door Bjorn

Verslag Job*Rock 2011

Op zaterdag 22 oktober was Rockblog te gast op het West-Vlaamse Job*Rock 2011. Deze najaarseditie ging voor de eerste keer door in Kubox te Kuurne. Met onder andere een exclusief Belgisch optreden van headliner Dog Eat Dog op de affiche kon Job*Rock het bordje SOLD OUT uithangen!

Sinds 2006 is Job*Rock een festival die maar blijft evolueren. Men neemt het concept van gemiddeld acht groepen te programmeren, goedkope drank te serveren én het belangrijkste een democratische voorverkoopprijs van vijf euro. Succes gegarandeerd.

Tributeband Rage Against The Machine

We beginnen bij Bulls On Parade, dé tributeband van Rage Against The Machine. Deze heren evenaren perfect de originele songs van RATM. Sta je met je ogen dicht  te luisteren naar dit optreden, waan je je onmiddellijk in Los Angeles waarbij de gitarist de strakke riffs van Tom Morello zonder problemen naspeelt. Het publiek op Job*Rock is nog niet helemaal goed wakker want er wordt maar bitter weinig ‘bewogen’ bij de songs. Wanneer ze als slot ‘Killing in The Name’ inzetten gaat het publiek wel los en zorgen ze voor een enthousiast slot.

Waalse sensatie

Over naar Puggy die in Frankrijk en het Franstalige gedeelte van België hoge toppen scoort. Persoonlijk heel blij met deze groep op de affiche desondanks ze nog niet bekend zijn bij het Vlaamse publiek. Hun plaat klinkt erg catchy en live komen de songs nóg beter tot hun recht. Dit internationaal (Zweedse drummer, Franse bassist, Engelse zanger) trio die zich als een Belgische groep out (groep werd opgericht in België) moest even wennen bij hun optreden maar al gauw spatte het enthousiasme er van af. Tussendoor namen de drie heren de tijd voor een geweldig drumintermezzo waaruit veel energie en adrenaline overgebracht werd naar het publiek. Hoogtepunten waren ‘How I Needed You’ en afsluiter ‘When You Know’ wordt live echt een ware sensatie! Een opmars door Vlaanderen (en Nederland) wenkt…!

Nederlands hiphopfeestje

Na Puggy is het de beurt aan The Opposites. Deze Nederlandse hiphoppers  zorgen voor het eerste kleine feestje op Job*Rock. Ze vragen à la Regi om de handjes in de lucht te gooien want het wordt een feestje. Ze zorgen voor sfeer maar je voelt dat iedereen zit te wachten op hun -in Vlaanderen- twee grootste hits namelijk, ‘Broodje Bakpao’ en ‘Licht Uit’. Tussendoor zorgen ze ervoor dat we compleet los kunnen gaan op ‘WARP’ van Bloody Beetroots en niet veel later krijgen we nog ‘Dont Touch That Stereo’ te horen. Het publiek gaat hierbij inderdaad uit de bol en danst er op los. Op het einde van de set krijgen we de hits waar iedereen op zit te wachten en zo kan het feestje van The Opposites afgesloten worden.

“It’s funny that JOB*Rock is on a Saturday”.

Bovenstaande quote gebruikte frontman John Connor van Dog Eat Dog. Een primeur voor Job*Rock want ze zijn de eerste Amerikaanse groep op de affiche van de voorbije jaren. Komt daar nog eens bij dat Job*Rock hét exclusieve Belgisch optreden van het najaar is.
De headliner van de avond is duidelijk in vorm desondanks dat de heren al 21 jaar bestaan. De passie, energie en enthousiasme die ze uitstralen is prachtig. Iedereen springt mee met hits als 'Who’s The King' en ‘Expect The Unexpected’. Doorheen de set krijgen we nog een battle tussen de twee saxofonisten. Het publiek geniet volop terwijl ouder werk afgewisseld wordt met nieuwe songs van hun laatste plaat. Hoogtepunt ‘Rocky’ wordt ingeleid met de begintune van de gelijknamige film waarop de song losbarst. Enig minpunt is dat er  tussen de songs té veel gepraat werd door de frontman. Niettemin konden we het rock, rapcore, punk, ska feestje wel waarderen!

Party

Job*Rock werd afgesloten met een tweeluik van feestjes. Eerst kregen we We Are Prostitutes voorgeschoteld waarbij ze ons opwarmden met een aantal leuke plaatjes die het publiek aardig uit de bol deden gaan. Tenslotte mocht Murdock het festival afsluiten. Deze DJ kennen we vooral van zijn Drum & Bass en dubstep party’s. Ook het publiek op Job*Rock werd getrakteerd op de beats van Murdock die zoals gewoonlijk er een party van maakte.

Algemeen een zeer goede editie van Job*Rock die doorging in de Kubox te Kuurne. Deze zaal biedt meer perspectieven en zorgt voor een betere en warmere sfeer voor het festival. Daarnaast was de Jobbeurs met meer dan 1100 mensen een groot succes. Ook de comedy-avond van Bert Gabriëls was een voltreffer.

Volgend jaar graag opnieuw!!!