Up In Smoke III @ 013 Tilburg 4-11

Toegevoegd op maandag 7 november 2011, 20:18
Laatste update dinsdag 8 november 2011, 00:53

Up In Smoke III @ 013 Tilburg 4-11

Up In Smoke is een terugkerende stoner-avond, die vanavond voor de 3e keer gehouden wordt. Op eerdere edities stonden bands als Colour Haze, Sungrazer en Lonely Kamel. Laatstgenoemde is vandaag ook weer van de partij om de avond te openen. Verder staan Samsare Blues Experiment, The Machine en My Sleeping Karma geprogrammeerd. Een uitje voor stoere mannen, met evenveel haar aan de kin als op het hoofd.

Lonely Kamel

Het viertal uit Noorwegen wist eerder dit jaar op de eerste Up In Smoke en op het Roadburn festival al erg te overtuigen, vanavond is daar geen uitzondering op. De vuige hardrock van Lonely Kamel krijgt een flinke lading blues mee, welke vooral om de uitbundige gitaarsolo's draait. Naast bekendere tracks komt er ook veel nieuw werk voorbij. Onlangs is namelijk het derde album, Dust Devil, uitgekomen. Van die plaat weet Stick With Your Plan het meeste te overtuigen.

Samsara Blues Experiment

Ook Samsara Blues Experiment stond afgelopen jaar op Roadburn. Het kwartet betreedt zonder aankondiging het podium en begint aan een genadeloze set. De frontman houdt het met zijn zware stem bij abstracte teksten en wisselt deze af met razendsnelle gitaarsolo's, terwijl hij op het podium ligt. De band lijkt zich in een eigen wereld te bevinden; nummers volgen elkaar in rap tempo op en tijd voor interactie is er dus niet. Hoogtepunt is een jazzimprovisatie die zich ontwikkelt tot een blues-achtige track, om vervolgens weer te transformeren naar het stoner-hoekje.

The Machine

Voor het optreden van The Machine worden er stokjes wierook aangestoken, waardoor een prettig aroma zich door de zaal verspreidt. Dit in combinatie met een duidelijk aanwezige rookmachine zorgt voor een aangename sfeer. Het trio -dat uit Rotterdam blijkt te komen- combineert stevige stoner riffs met lang, psychedelisch blues gejam. Hoewel de drummer en bassist niet erg nadrukkelijk aanwezig zijn, leggen deze wel een voortstuwende basis voor de gehele mix. Frontman en gitarist David Eering soleert er vol hartstocht op los, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van delay- en andere gitaareffecten. Niet alleen de meegereisde fans, maar ook de rest van de aanwezigen wordt de gehele set in de ban gehouden door deze drie veelbelovende jonge gasten. Hét optreden van deze avond.

My Sleeping Karma

De Duitsers van My Sleeping Karma beginnen het optreden met het 10 minuten durende nummer Intention, waarmee meteen de toon wordt gezet. De ruig ogende mannen spelen een instrumentale set, waarbij zowel het publiek als de band in een trance lijkt te geraken. De gitarist en bassist zijn erg beweeglijk op het podium, terwijl de toetsenist gedurende het uur voor over zijn toetsen hangt. De nummers bestaan uit veelvuldig herhalende of lang aanhoudende akkoorden, waar met vlagen een sterke riff tegenaan wordt gegooid. Stuk voor stuk kennen de tracks een sterke opbouw die je naar een ultiem hoogtepunt brengen. Dit getuigende het harde gejuich en applaus dat de band na elk -lang durende- nummer krijgt.

Up In Smoke III was een mooie terugblik op enkele hoogtepunten van Roadburn, of juist een mooi alternatief voor de stoner-liefhebbers die het festival gemist hebben. Dan zijn er slechts een paar woorden die nog gezegd dienen te worden: Kom maar op met editie nummer 4!