Marillion @ 013 Tilburg, 29-11

Toegevoegd op donderdag 1 december 2011, 14:08
Laatste update donderdag 15 december 2011, 15:51

Marillion @ 013 Tilburg, 29-11

Zelfs na ruim 30 jaar is Marillion niet van het podium af te slaan. En waarom zouden ze ook stoppen; zalen lopen nog steeds goed vol voor het Britse gezelschap. Zo was ook het optreden in 013 al ruim vooraf uitverkocht. Met Sun Domingo als voorprogramma belooft het een mooie rocknight te worden.

Sun Domingo

Het tijdstip van voorprogramma Sun Domingo werd op de dag zelf met een kwartiertje vervroegd. Wanneer de Amerikaanse formatie de eerste nummers erop heeft zitten stroomt de zaal langzaam vol. De band krijgt desondanks genoeg tijd om zich te profileren, met een set die een uur in beslag neemt. De muziek is het beste te omschrijven als licht progressieve rock, een soort mix van de Eagles en Pink Floyd. Deze vergelijking valt helemaal op z'n plaats als het optreden met Brain Damage en Eclipse wordt afgesloten. Hoewel het niet de minste namen zijn om mee vergeleken te worden, kan achteraf geconcludeerd worden dat dit dik verdiend is. Een band om nog in de gaten te houden.

Marillion

Marillion kan worden onderverdeeld in twee tijdperken: Met zanger Fish werd het succesvolste album Misplaced Childhood uitgebracht, maar sinds zijn vertrek in '88 bleven de grote hits uit. Met nieuwe zanger en frontman Steve Hogarth wordt de periode met Fish duidelijk achterwege gelaten, vandaar dat vanavond grootste hit Kayleigh achterwege blijft.

Het spelen van deze hit blijkt echter niet nodig om een geslaagd optreden neer te zetten. Met een repertoire zo groot als dat van dit vijftal blijven er genoeg parels als Cover My Eyes en Man Of A Thousand Faces over. Deze worden dan ook luidkeels meegezongen en Hogarth krijgt regelmatig de handjes op elkaar. Om het optreden toch enigszins te laten afwijken van een dag eerder in Paradiso, wisselt Marillion het nummer The Invisible Man in voor This Strange Engine. Vooral voor de meegereisde fans een leuke afwisseling.

De muziek van Marillion gaat al meerdere generaties mee. Het is dan ook niet gek dat -net als de band zelf- het publiek voornamelijk uit 'mensen met meer levenservaring' bestaat. Frontman Hogarth heeft het tijdens de show zelfs zo koud dat hij om een dikke bontjas vraagt, welke hij nog krijgt ook. Van Marillion hoeft dan ook geen flitsende show verwacht te worden: de uitvoering van de muziek zorgt voor het vuurwerk vanavond. Zolang de nummers op deze manier vertolkt worden, hoeft er nog lang niet aan stoppen gedacht te worden.

FOTO'S: De complete fotoreportage van deze avond is via deze link te vinden!