Reel Big Fish @ Building-52, 11-02

Toegevoegd op maandag 13 februari 2012, 21:41
Laatste update dinsdag 14 februari 2012, 00:18

Reel Big Fish @ Building-52, 11-02

Bij een concert in Eindhoven wordt al snel gedacht aan de Effenaar, Dynamo of het Klokgebouw. De locatie van de -jaarlijks rond carnaval terugkerende- show van Reel Big Fish staat op een nogal aparte locatie gepland, namelijk Gebouw-52. Het gebouw bevindt zich op Strijp-S, naast een skatehal. "Zorg dat je warm aankleed, het kan wat fris zijn in de hal. Er is geen garderobe!" is vooraf op de website te lezen. Wij zijn benieuwd..

Wie vanaf buiten aan komt lopen kan er niet omheen: een grote glazen wand is het enige wat de geïmproviseerde zaal van de buitenwereld scheidt. Het aantal graden dat het buiten onder het vriespunt ligt, is het binnen nog maar net daarboven. De jassen blijven dus aan vandaag. De ruimte wordt in het midden gescheiden van de halfpipe bij de buren, waar regelmatig een bmx'er door de lucht vliegt.

Matig begin

Deze inspectie van de zaal vindt overigens plaats tijdens de eerste band van vanavond. The JB Conspiracy brengt vrolijke skapunk met vier blazers, een goedlachse drummer en een energieke frontman. Na een korte set van de openers en een vlugge ombouw mag Orange het stokje overnemen. De zanger is een Gerrard Way (inderdaad, My Chemical Romance) look-a-like en weet met de poppunk maar beperkt tot de zaal door te dringen. Een beetje een vreemde eend op deze ska-avond. De muziek is simpel en de vocalen zwak, I rest my case..

Feest!

Daar waar er met vlagen een paar mensen stonden te springen, gaat het bij Reel Big Fish vanaf het eerste nummer los. Hoewel het licht in de grote hal aan blijft, weet de -zoals gewoonlijk in een hawai-blouse gehulde- frontman Aaron Barrett de sfeer er direct in te krijgen. Hoewel de band net een akoestisch album heeft opgenomen, blijft het vandaag bij een set vol vertrouwde hits als Sell Out en Beer.

Zowel de drie blazers als frontman Barrett eisen regelmatig de aandacht op zich met flauwe grappen en swingende solo's. Reel Big Fish bewijst zich nog steeds als dé party-ska band door onder andere het nummer S.R. in verschillende genres uit te voeren. Van ska en punk tot disco, country en metal. Ook covers van Take On Me, Brown Eyed Girl en Monkey Man komen voorbij en na anderhalf uur kunnen zowel band als de uitverkochte zaal van een geslaagd feestje spreken.

De fotoreportage van Jos Berbee is hier te vinden!