Blaudzun @ Mezz (29-03)

Toegevoegd op zondag 1 april 2012, 22:03
Laatste update zondag 1 april 2012, 22:03

Blaudzun @ Mezz (29-03)

Het gaat Blaudzun, echte naam Johannes Sigmond, sinds de release van 'Heavy Flowers' aardig voor de wind. Zijn nieuwe plaat krijgt eveneens als het bejubelde 'Seadrift Soundmachine' louter positieve recensies en de weg naar het grote publiek lijkt gevonden. De Mezz in Breda is vanavond dan ook ruimschoots van tevoren uitverkocht. Dat is op zijn clubtour inmiddels meer regel dan uitzondering en blijkt vanavond ook meer dan terecht.

Charles Frail

Charles Frail opent de avond en begeleidt zichzelf op een gitaartje. Zijn vibrerende stemgeluid is op zijn minst opvallend en heeft sterke gelijkenissen met Anthony (& The Johnsons). Dat is duidelijk ook niet aan iedereen besteed, getuigende de magere reacties vanuit het publiek. Toch heeft de symphatieke Nederlander wel veel durf en laat hij mede hierdoor toch een positieve indruk achter.

Inmiddels is de zaal volgelopen met hipsters en echte muziekliefhebbers wanneer Blaudzun 'Flame On My Head' inzet. Omringd door een uitstekende begeleidingsband zet hij sterk door met 'Who Took The Wheel'. Het eerste hoogtepunt volgt al snel met een schitterende uitvoering van 'California'. Gedurfd speelt Blaudzun een volledig akoestische uitvoering van 'Wolf's Behind The Glass' waar nu eens niet het publiek maar de loeiende airconditioning roet in het eten gooit. Jammer. Tussen, of soms zelfs tijdens, de nummers door wisselen de overige zes muzikanten regelmatig van instrumenten waardoor er genoeg op het podium te zien valt. Ook valt het enthousiasme van de muzikanten in positieve zin op.

Meester van de opbouw

Doordat Blaudzun veel afwisselt in tempo gaat het optreden nergens vervelen. Soms gooit hij helemaal de remmen los zoals in 'Jezebelle', wat na een briljante opbouw uiteindelijk uitmondt in een overdonderende collage aan geluid met daarin tevens een 'snippet' van Springsteen's 'I'm On Fire' verwerkt. Ook de uitvoering van titeltrack 'Heavy Flowers' is met de zweverige vioolpartij het vermelden waard. Het is vooral ook de opbouw van de nummers die vanavond mede door het uitstekende geluid goed tot zijn recht komt. 'February Flare' wordt laagsgewijs prachtig uitgebouwd en het energieke 'Elephants' wordt zelfs al voorzichtig meegezongen.

Een zegetocht

Dat Blaudzun een goede songwriter is, wisten we al. Live is hij echter minstens zo goed als op de plaat. Natuurlijk is niet al het materiaal even briljant, maar door voldoende afwisseling blijft Blaudzun gemakkelijk anderhalf uur spannend. Het concert van vanavond is de (zoveelste) zegetocht en zal ongetwijfeld niet de laatste zijn.