Primus @ Klokgebouw 01-04

Toegevoegd op maandag 2 april 2012, 09:16
Laatste update maandag 2 april 2012, 16:59

Primus @ Klokgebouw 01-04

Primus stond afgelopen jaar nog in een uitverkochte Effenaar. Dit is zo goed bevallen dat de zegetocht de band wederom naar Eindhoven brengt, onder het mom van 'An evening with Primus'. Een voorprogramma is niet nodig, aangezien de band met laatste wapenfeit, het zevende album Green Naugahyde , voldoende materiaal op de plank heeft liggen voor een avondvullende show.

Vergezeld door de kenmerkende astronauten-opblaaspoppen en een groot scherm als achtergrond, klinken de eerste drums van Jay Lane door het goed gevulde Klokgebouw. Het  eerste deel van de set bevat naast het oudere bekende werk, met opener John The Fisherman en natuurlijk Jerry Was A Race Car Driver, ook de nodige geïmproviseerde solo's, waarbij Les Claypool meer noten in een maat weet te stoppen dan menig mens mogelijk acht. De ondersteuning door het psychedelische visuele spektakel maakt het ook nog eens erg aangenaam om naar te kijken.

primus2

Hoewel de band er aardig in lijkt te zitten, verschijnt vrij na 8 songs toch enigszins abrupt de tekst 'Intermission' op het grote scherm. Inderdaad; pauze! Tijdens deze korte pauze worden er, geheel in de stijl van de band, tekenfilm afleveringen van de Popeye geshowd. Bij aanvang van deel twee blijkt al snel dat het laatste album Green Naugahyde in integrale uitvoering en in zijn volledigheid voorbij komt. Vooral het mooi opgebouwde Last Salmon Man en de uitgerekte versie van The Eyes Of The Squirrel komen erg sterk uit de verf.

Juist dat uitrekken is overigens wel een puntje van kritiek. Hoewel het hoge freak-gehalte met vlagen voor een extra spanning in de opbouw zorgt, weet het trio hiermee niet te blijven boeien. Het, overigens al bijzonder rustige, publiek haakt hier tegen het einde van de set dan ook regelmatig bij af. Enige opleving volgt zodra de laatste klanken van het album gespeeld worden en Les Claypool en co. het podium tijdelijk verlaten.

primus7

Natuurijk wordt er nog eenmaal teruggekomen voor een toegift (Groundhog's Day, Wynona's Big Brown Beaver) met als resultaat eindelijk wat meer beweging in de zaal. Tijdens dit encore wordt er nog wat gejammed, maar blijven de publieksfavorieten als My Name Is Mud, Too Many Puppies, Mr. Knowitall en Pudding Time alsnog achterwege.

De aankondiging had drie uur aan Primus belooft, maar het blijft vanavond bij een dikke twee uur; welke overigens muzikaal alles behalve slecht te noemen zijn. Wellicht is de keuze voor een integraal nieuw album niet de meest gelukkige geweest. De fans mogen toch hopen dat de formatie snel nog een keer langskomt, maar deze keer toch weer voor een kleinere, sfeervollere zaal kiest. Daar is Primus op z'n best. Primus Sucks!

primus3

Foto's door Reno van der Looij. Klik hier voor het volledige fotoverslag.