Earth, Wind & Fire Experience @ 013, 16-04

Toegevoegd op dinsdag 17 april 2012, 15:53
Laatste update dinsdag 17 april 2012, 15:53

Terwijl de zalen van 013 nog natrillen van een prachteditie van Roadburn, staat er vanavond wederom een legendarische band op het affiche. Hoewel de dertien grondleggers van Earth, Wind & Fire niet allemaal meer optreden, zijn er met de Earth, Wind & Fire Experience maarliefst zeven originele leden aanwezig. Hierbij zit gitarist, producer en het muzikale brein achter de grote hits; Al McKay.

Ter opwarming mag coverband Pitchlight de zaal op gang krijgen. De elfkoppige band won in 2009 de publieksprijs bij de landelijke Clash of the Cover Bands wedstrijd en weet dus wel hoe zij de zaal mee moeten krijgen. Als opener een prima optie, maar het is aftellen naar de hoofdact.

Als vervolgens het scala aan instrumenten van het podium wordt gereden, de laatste hand wordt gelegd aan een percussiesectie en het geluid nog een keer wordt gecheckt is het tijd voor een portie soul, funk en disco. Onder een intromuziekje komt de grote band het podium op en houden zij nog een eerste reeks danspasjes aan, voordat zij aan een set vol herrineringen beginnen.

Dat de band zijn hoogtijdagen in de jaren '70 kent, wordt zowel op als voor het podium duidelijk door de hogere gemiddelde leeftijd. In die jaren had de dertien man tellende formatie succes met hits als Fantasy en September, welke in de set dan ook met gejuich worden ontvangen. Uitblinkende posities zijn er voor de drie dansende frontmannen, welke ieder een eigen klank hebben en zowel apart als samen tot een warm geluid komen. Ook voor de saxofoon-speler is een een hoofdrol weggelegd; meerdere malen bewijst hij zijn individuele klasse met een solo.

Nadat er een dik uur gedanst is, verlaat de band het podium. Het publiek kent het repertoire goed en weet dat er sowieso nog een nummertje ontbreekt. Onder luid applaus worden de muzikanten ontvangen, waarbij natuurlijk bekendste track Boogie Wonderland nog wordt gespeeld. Na het optreden wordt alsnog even kort promotie gemaakt voor een live-album, welke bij de ingang van 013 nog persoonlijk wordt gesigneerd. Een herkenbare en strakke set voor de doelgroep.