Groezrock 2012: Zaterdag 28/04

Toegevoegd op dinsdag 1 mei 2012, 00:32
Laatste update dinsdag 1 mei 2012, 21:35

Groezrock 2012: Zaterdag 28/04

Meerhout mocht zich dit weekend weer even de muzikale hoofdstad van Europa noemen. Groezrock stond klaar voor de aftrap, nog steeds met diezelfde formule die het tot een van ’s werelds meest prestigieuze en invloedrijkste festivals in zijn genre heeft gemaakt. Om het allemaal nog net dat beetje mooier te maken bleek het festival ook uitverkocht. Op deze druiligere zaterdag maakten we ons klaar voor hoge verwachtingen, een fantastische line-up en vooral een groot feest.

Authority Zero – Mainstage (11:55-12:30)

Als er een band het waard is om vroeg voor uit je tent te kruipen, dan is het deze wel. Authority Zero zorgde met hun up tempo Skate-Punk, hier en daar aangevuld met luchtige Ska klanken, meteen voor een kleine aardbeving aan de Mainstage. Frontman Jason DeVore leverde met zijn unieke stemkleur, en iets wat op een onuitputtelijke longinhoud leek, een prestatie van formaat. Het meest sprekende voorbeeld hiervan was ongetwijfeld de cover van het oud Ierse Folk nummer Rattlin’ Bog.

The Menzingers – Mainstage (12:55-13:30)

Wanneer je hoge verwachtingen koestert kan je enkel teleurgesteld worden. Je eerste show op Belgische bodem en direct op de Groezrock Mainstage terecht komen, het is niet veel bands gegeven, The Menzingers deden het wel. Het werd een leuk optreden, maar meer ook niet. De wil was er, vocaal was het niet allemaal wat het moest zijn. Voor de fans was het ongetwijfeld echter leuk de band een set te zien spelen met al hun betere nummers. Zeker een band met potentieel naar de toekomst toe. Nu kwamen ze maar matig voor de dag.

Royal Republic – Impericon (14:35-15:15)

Een heerlijk stukje Zweedse arrogantie betrad om 14u35 het Impericon podium. Op en top entertainment band Royal Republic bleek dan toch alles in huis te hebben om de verassing van dit festival te worden. Met ijzersterk nummers als Full Steam Spacemachine, Underwear en Tommy-Gun kregen ze moeiteloos in no time de hele tent in beweging. Vorige week nog in Hans Maes zijn tip lijst, vandaag op nummer drie in mijn zaterdag top drie!

Reel Big Fish – Mainstage (16:05-16:50)

Ska helden Reel Big Fish bevestigden hier nogmaals hun reputatie als feestband bij uitstek. Aaron Barret en de zijnen zakten, tussen de opnames van het nieuwe album door, eventjes af naar Groezrock om het publiek bloot te stellen aan een overdosis hits en meezingers. Skankers, Punkers en Hardcore liefhebbers konden zich allemaal zij aan zij 45 min uitleven op o.a. de meest inventieve trompet en trombone stukjes. Reel Big Fish bewees dat Ska nog niet dood is!

Bouncing Souls – Mainstage (17:15-18:00)

Routiniers Bouncing Souls waren alles behalve aan hun proefstuk toe. Na slechts een jaar afwezigheid mochten ze de Mainstage alweer aandoen. Geen al te grote verassingen in deze set. Enkele voorproefjes van het nieuwe album Comet, dat deze zomer gereleaset zal worden, aangevuld met hits als Manthem, Lean on Sheena en True Believers. Muziek zoals het hoort te zijn! Simpel, niet te veel show en sterke nummers.

Heideroosjes – Mainstage (18:25-19:15)

Een kleine bom in de mainstage tent! Heideroosjes stopt er mee, maar dat doet het natuurlijk niet zomaar. Eerst zou en moest het de Groezrock fans nog een laatste onvergetelijke avond bezorgen. Groezrock is groot geworden door Heideroosjes en zaterdag bleek nog maar eens waarom. De beste Punk band van de benelux zorgde voor een optreden waar veel liefhebbers binnen enkele jaren nog in weemoed op zullen terugkijken, zich afvragend hoe ze de Nederlandse Punk formatie terug in gang kunnen krijgen.

Yellowcard – Mainstage (19:40-20:30)

Deze jongens waren onverwacht goed voor mijn eerste kippenvel moment van Groezrock. Ondanks het feit dat de meeste nummers van de band vrij voorspelbaar en redelijk simpel waren, werkten hits als Only One en Way Away uitstekend in combinatie met de, voor de band karakteristieke viool. Leuk om te zien was ook hoe Yellowcard zich uitsloofde om van hun eerste Europese headliner show een onvergetelijke ervaring te maken. Een leuke opwarmer voor de echt grote namen

Lagwagon – Mainstage (22:30-23:30)

“Putting music in its place.” Zelden kwam een band met een meer toepasselijke slogan dan deze heren. Deze middle aged Amerikanen bewezen dat zolang je jong bent van geest, je een onwerkelijke show in mekaar kunt prutsen. Op een weekend gevuld met klassiekers kon Lagwagon natuurlijk niet ontbreken. Een 2 meter en een half grote gitaarspeler, een vlot pratende touwtje springende frontman en een discografie om u tegen te zeggen. Het zijn slechts enkele van de meer excentriek onderdelen die samen een briljant geheel vormen.

Rancid – Mainstage (0:00-1:20)

Na nog vlug drie nummers van een ongelooflijk presterend Gallows te hebben meegepikt was het snel zijn om goed plaatsje voor deze legendes te bemachtigen. Een kwartier voor het optreden nog moest starten hing er al een soort elektriciteit in de lucht die je wel eens durft terug te vinden bij belangrijke voetbalmatchen. Sommige van de fans wachten hier al op sinds 2003, nu was het aan de band om die dan ook niet teleur te stellen. De ene na de andere Rancid klassieker moest er aan geloven. Over Armstrong Avenue passeerden onder meer Maxwell Murder, Ruby Soho , Time Bomb, Fall Back Down, Roots Radical en talloze andere onderdelen van het Punkrock muzikaal erfgoed. Rancid was precies alles wat je er van kon verwachten, uitzonderlijk geniaal en rete strak!

Dag top drie:

1. Rancid
  2. Reel Big Fish