Pinkpop 2011: de preview

Toegevoegd op donderdag 2 juni 2011, 17:17
Laatste update vrijdag 17 juni 2011, 16:06
Geschreven door Tom

Pinkpop 2011: de preview

Op 11, 12 en 13 juni is alweer de 42ste editie van het oudste en enige ononderbroken jaarlijkse openlucht-popfestival van Nederland: Pinkpop. In Paradiso kondigde organisator Jan Smeets op 16 maart traditie getrouw de gehele line up aan. Dit jaar zullen we verslag doen vanaf het Pinkpop terrein, op onze website zullen reviews terug te vinden zijn over de optredens per dag en een sfeerreportage.

Er zijn nog enkele dagkaarten beschikbaar voor de zaterdag en zondag à € 75,00 per dag (excl. € 5,00 servicekosten).

Hieronder vind je de acts die je dit jaar zeker niet mag missen

Highlights

Selah Sue (zaterdag Converse stage 20.00 – 21.00)

De Belgische schone werd door onze collega Reno onlangs nog omschreven als een sieraad en verrijking van de hedendaagse popmuziek. Dit geheel terecht want het erg langverwachte album dat op 3 maart uitkwam bevat meerdere hoogstaande nummers waaronder een samenwerking met Cee-Lo Green. Live weet ze samen met haar gitaar het publiek voor zich te winnen en Raggamuffin zou zaterdagavond zomaar een hoogtepunt kunnen worden van Pinkpop.

Alter Bridge (zaterdag 3FM stage 20.00 – 21.00)

De Amerikaanse band bestaande uit leden van Creed en zanger Myles Kennedy staan voor de derde keer op Pinkpop. Natuurlijk zullen alle fans weer helemaal uit hun dak gaan bij hits als "Rise Today". De single ‘Isolation’ van hun nieuwste album “AB III” dat in oktober verscheen via Roadrunner Records stond meer dan een maand op #1 in de rockcharts van de Verenigde Staten. AB III de titel zegt het al is het derde album dat 3 jaar na Blackbird is uitgekomen. Zaterdag komt de powerhouse-rock vanaf het Zuid-Podium, sinds kort de 3FM stage.

Coldplay (zaterdag Mainstage 21.00 - 22.30)

De duurste act ooit op Pinkpop. Zeer waarschijnlijk zullen ze enkele nummers ten gehore brengen van het nog te verschijnen album waar momenteel online veel over te doen is. Every Teardrop Is A Waterfall de eerste track van het nieuwe album komt vrijdag 3 juni uit. Verder hebben de bandleden aangegeven dat ze een extra podium willen in het veld, dat zou betekeken dat het een soort gelijke show word als hun Viva La Vida tour waarbij ze enkele nummers accoustisch op het kleine podium speelde.

Tim Knol (zondag Mainstage 15.00 – 16.00)

Het tweede album kwam op 20 mei uit en kreeg veel goede recensies. Het debuutalbum van Tim Knol, met daarop de 3FM Megahit 'Sam', werd vorig jaar bekroond met een Edison. Dit jaar staat hij verder nog in bijna  alle grote poppodia en op het hoofdpoidum van de Zwarte Cross. Over de poppodia maken we ons geen zorgen maar kan hij ook al op de mainstage van Pinkpop zijn mannetje staan? Zelf denk ik dat hij beter tot zijn recht komt in de Converse Stage maar wie weten laten we ons wel verrasen zondag.

Cage the elephant (zondag Converse stage 16.00 – 17.00)

Dit 5-talig gezelschap uit Kentucky (USA) verhuisde naar Engeland om hun carriere in een stroomversnelling te laten gaan en dat gebeurde. Begin dit jaar kwam hun tweede album Thank You, Happy Birthday uit en toerde ze langs de poptempels door Europa. Aan het eind van de middag zullen zij de tent (garage-)rocken.

Wolfmother (zondag Mainstage 17.00 – 18.00)

Twee weken voor aanvang van het festival moest Wolfmother vorig jaar noodgedwongen hun optreden cancelen i.v.m. ziekte van de zanger Andrew Stockdale. Dit jaar zijn ze gelukkig weer geboekt en doen ze voor de tweede keer Pinkpop aan. Met twee albums vol met geweldige tracks als Woman ,The Joker & The Thief en New Moon Rising beloofd het een geweldig optreden te worden. Dit bewezen ze al eerder in 2008 waar ze een energieke en overtuigende show gaven.

Go Back To The Zoo (maandag Mainstage 15.00 – 16.00)

De eerste act uit Nederland die voor deze editie werdt bevestigd. Brachten ze in de zomer van 2010 hun debuut album uit, nog geen jaar later hebben ze al 3 hits waaronder Beam me up, Hey DJ en Electric. Momenteel gaat hun single Smoking on the balcony ook weer de goede kant op. Deze zullen we op de derde dag ook zeker voorbij horen komen naast misschien nog wat nog niet uitgebrachte tracks die op de special edition van Benny Blisto komen.

Deadmau5 (maandag Converse stage 20.00 – 21.00)

Deze Canadese dj/producer is vooral bekend van zijn helmachtige masker. Inmiddels zes albums verder waaronder 4x4=12 heeft hij ook niet stilgezeten wat betreft de doorontwikkeling van zijn masker. Wat begon als een grote rode stoffe helm is  nu veranderd in een high-tech masker waarop video geprojecteerd kan worden, daarnaast heeft hij een eigen dj booth die geheel uit videoschermen bestaat. Verwacht dus naast een knallende mix van dubstep, electro, trance en house een geweldige lichtshow.

Foo Fighters (maandag Mainstage 21.00 – 22.30)

Een absoluut terechte afsluiter voor deze editie van Pinkpop. De fans zullen getrakteerd worden op het nieuwe werk van hun zevende studioalbum, daarnaast kunnen we zeker nog alle hits van hun overige zes albums verwachten waaronder Wheels, The Pretender, All my life en Learn to fly.

Naast bovengenoemde namen zullen er nog 31  andere acts de Pinkpop stages betreden (incl. Blaas of Glory). De weervoorspelling zijn op dit moment erg goed. Dat belooft weer veel goeds.

See you @ Pinkpop 2011.

Nieuws submit