Friendly Fires @ Melkweg 20-05-2011

Toegevoegd op zaterdag 21 mei 2011, 22:23
Laatste update zaterdag 21 mei 2011, 22:23
Geschreven door Alex

Friendly Fires @ Melkweg 20-05-2011

Op vrijdag 20 mei was het een druk avondje in de Melkweg. De Max was stijf uitverkocht met optredens van Amon Amarth, Black Dahlia Murder en Evocation. Rockblog was echter niet daar te vinden, maar wel  in de kleine zaal. Daar stond Friendly Fires op het programma.

Het voorprogramma is SBTRKT(live). Een Brits duo met een hele eigen sound. De stijl van ze lijkt op een mix van The Artful Dodger en Audio Bullys. Eigenlijk zou er een derde lid bij de band moeten komen, ze doen zoveel op het podium dat ze soms zichzelf enigszins in de weg zitten. Echt storend is het echter niet. Het optreden zit als een mixtape aan elkaar vast, de beats van de nummers lopen in elkaar over en zonder onderbrekingen wordt het optreden afgewerkt. Het was even wennen aan de stem van de zanger. Niet iedereen kon zijn hoge wat zeurderige stem waarderen, maar na mate de show vorderde kwam de zaal steeds meer los. Een goede opwarmer die hoogstwaarschijnlijk  nogmaals in Nederland mag optreden; op de MySpace pagina van SBTRKT is te lezen dat ze komende zomer op Lowlands te bewonderen zijn. Dit betreft een zelfbevestiging en is nog niet bevestigt door Lowlands zelf.

Bij het optreden van Friendly Fires is het vanaf minuut één feest. Door te openen met hit Jump In The Pool zit de sfeer er meteen goed in. Het podium is zo versierd dat je zou denken dat Kool & The Gang ieder moment kan gaan optreden, overal hangen discoballen die de zaal voorzien van de nodige lichteffecten.
Afgelopen maandag kwam het nieuwste album van Friendly Fires uit, Pala, ook de nummers van die plaat klonken erg fijn en kregen hiermee de zaal goed mee.

"Als er één schaap over de dam is, volgen er meer"

Al tijdens het vierde nummer sprint zanger Ed Macfarlane het publiek in. Daar waar de meeste artiesten vaak weer snel het “veilige” podium opzoeken, deed Ed dat niet. Hij bleef het hele nummer tussen zijn fans. Gedurende de show blijft het contact tussen band en publiek erg close. Zo close zelfs dat tijdens het laatste nummer, Paris, twee meiden het podium opklimmen en met de band gaan dansen. Het gezegde is “Als er één schaap over de dam is, volgen er meer”, dat geschiedde. Binnen no-time stond het hele podium vol. De band reageerde daar zeer professioneel op en besloot het feest mee te vieren. Een heel fijne afsluiter voor een zeer geslaagde avond.

Friendly Fires hebben we gezien vlak voor hun grote doorbraak. Die doorbraak kan namelijk niet lang uitblijven, met hun nieuwe album. Het album die door velen wordt gezien als nu al één van de beste albums van 2011. Komende zomer gaan we ze op veel festivals zien. Zo zijn ze al geboekt voor onder andere Hurricane en Glastonbury. Zeker is dat ze ook daar de bezoekers zullen boeien en inpakken, net zoals ze de harten hebben gestolen van de bezoekers van de Melkweg.

Cijfer: 8/10