Jera on Air @ Ysselsteyn 2 juni

Toegevoegd op zaterdag 4 juni 2011, 15:42
Laatste update zaterdag 4 juni 2011, 15:42

Jera on Air @ Ysselsteyn 2 juni

Op een prachtige Hemelvaartsdag vindt Jera On Air plaats in het Limburgse Ysselsteyn (tussen Deurne en Venray). Dit festival bestaat reeds sinds 1992 en is de laatste paar edities het karakter van een regionaal festivalletje voorzichtig aan het ontgroeien. Dat dit nog niet helemaal zonder slag of stoot gaat is te merken en het totale gebrek aan openbaar vervoer voorzieningen. Maar dat is dan ook het enige smetje op een perfect georganiseerd festival.

Op het moment dat As Enemies Arise de aftrap verzorgt is het nog erg rustig op het knusse festivalterrein. Dat neemt echter niet weg dat deze hardcore band ervoor gaat. Helaas kampen ze met een slecht geluid, waardoor de energieke hardcore niet altijd even goed overkomt. In dezelfde Alt Stage mag daarna Gewapend Beton aantreden. De Amsterdamse punkers klinken zoals de naam doet vermoeden. In your face rechttoe rechtaan punk.

Een aantal bezoekers worden toch nog even verrast door de wisseling in het programma. Zo staan we bij de Main Stage niet naar Make Believe te kijken, maar doet Kensington er zijn ding. Als je beide bands niet kent heb je het niet eens door. Beide maken doorsnee 3FM pop/rock en doen dat zeker niet onverdienstelijk, maar echt noemenswaardig wordt het nergens.

Dat kan niet gezegd worden van The Blackout. Vanaf de eerste tonen, en met een zanger die zich tijdens de eerste paar songs in het publiek begeeft,  slaat de vlam direct in de pan. Jera on Air wordt eindelijk goed wakker geschud door dit combo uit Wales. De mix van punk, rock, core en metal slaat goed aan en zorgt voor veel beweging voor het podium. Even uitblaven zit er vanaf dit moment niet meer in, want direct door van de Main Stage naar de Alt Stage voor The Setup. Qua power doet deze band er nog een schepje bovenop. De Loeistrakke hardcorepunk wordt vernietigend de tent in geslingerd.

Van Peter Pan Speedrock weet je inmiddels wel wat je kunt verwachten. Ondanks de voorspelbaarheid doet de keiharde hardrock & roll prima zijn werk. Als ook dikke Dennis weer meedoet voor het traditionele ‘Schoppen Aars’ is het feestje compleet.

De headliners Fiction Plane en Pendulum moeten we helaas laten schieten vanwege andere verplichtingen, maar Jera on Air in een aanwinst in de regio. Een super gezellige opzet, een kleine 2000 bezoekers en prima organisatie geeft dit festival (inclusief minicamping) zeker bestaansrecht voor de komende jaren.