Marble Sounds + Bony King Of Nowhere @ Mezz Breda

Toegevoegd op vrijdag 17 juni 2011, 15:58
Laatste update dinsdag 21 juni 2011, 09:49

Afgelopen donderdag was er een heus dubbelconcert in Mezz te Breda. De Belgische post-rockband Marble Sounds mocht het spits afbijten en daarna stond de singer-songwriter Bram Vanparys oftewel The Bony King Of Nowhere gepland.

Het is angstig rustig bij binnenkomst in de Dommelsch-zaal van poppodium Mezz. Om de boel toch een beetje aangekleed te laten lijken, zijn er kussens neergelegd waardoor er een gezellige en rustgevende sfeer gecreëerd wordt. Vanavond wordt er geluisterd naar twee Belgische bands die qua bekendheid nog heel wat terrein in Nederland kunnen winnen.

Marble Sounds is de eerste van de twee concerten die vanavond op het programma staan. Het is voor Marble Sounds tevens de eerste keer in Mezz, maar de sympathieke Belgen lijken zich na een paar nummers helemaal thuis te voelen. Vorig jaar kwam de band met de succesvolle debuutplaat ‘Nice Is Good’. Een van de nummers die Marble Sounds speelt, heet ‘Redesign’. Een nummer met een prachtige opbouw wat eindigt in een rockende climax. Maar dat is nog niet het mooiste wat ze hebben laten horen; het nummer 'Good Occasions' is de kers op de taart, een kippenvelmoment volgt. Marble Sounds kiest vaak niet de gemakkelijkste weg. De nummers bestaan uit een complex drumritme aangevuld met dromerige gitaren, bas en synths. Na een uur is de band uitgespeeld. Oprichter Pieter van Dessel adviseert het publiek tot slot om voor de cd-verkoop naar hem toe te komen, want ze zijn vergeten de cd’s bij de merchandise-tent te leggen. Het publiek gehoorzaamt.

Aan The Bony King Of Nowhere de taak om deze avond af te sluiten. Na een overdreven pauze van een half uur lang, komt Bram Vanparys met band het podium op. Waar Marble Sounds wel eens buiten de lijntjes gaat, blijft The Bony King of Nowhere netjes binnen het kader van de singer-songwriter. Na vanavond is duidelijk dat het de band eigenlijk tekort doet om het singer-songwriter te noemen, want hier staat een complete band en geen soloartiest. De prachtige stem van Bram Vanparys wordt vaak ondersteund door de samenzang van de band die op sommige momenten zelfs doet denken aan de Amerikaanse indieband Fleet Foxes. De bewerking van het gedicht 'Tuurlijk' - van de Vlaamse dichter en romanschrijver Willem Elschot - is schitterend; het nummert heet ‘The Poet’. Wanneer er geëindigd wordt met een volledig akoestisch nummer op de zaalvloer, kan de avond niet meer stuk.

Het is zonde dat er relatief weinig publiek is, want na het zien van deze twee bands kan er alleen maar geconcludeerd worden dat deze Vlamingen barsten van het talent. Wanneer beide bands op dit niveau kunnen blijven presteren, zal het met die bekendheid in Nederland wel goed komen.

Voor liefhebbers: Marble Sounds treedt onder andere op op Dour in België en The Bony King Of Nowhere is te zien op het Naked Song Festival in Eindhoven.