Review: Fortarock The Festival 2011

Toegevoegd op maandag 4 juli 2011, 22:24
Laatste update maandag 4 juli 2011, 23:18

Review: Fortarock The Festival 2011

Fortarock The Festival begint in Nederland één van de zeldzame metal feestjes te worden. Gelukkig is het de afgelopen jaren wel een heel erg leuk feestje en ook de 2011 editie kan de boeken in als geslaagd. De kleinschaligheid van dit festival betekent dat er niet echte hele grote acts staan geprogrammeerd, maar wel over heel de dag gezien ontzettend veel variatie en kwaliteit. Ook de opzet in de bosrijke omgeving van Park Brakkenstijn, waarbij is gekozen voor een overzichtelijke indeling van het festivalterrein, draagt bij aan het knusse karakter van dit festival. Op de organisatie is dan ook niets aan te merken aangezien alles prima is geregeld.

Uiteindelijk draait het ook bij dit festival om de muziek. De Fransen van Gojira hebben dat goed begrepen, want met de moderne en technische metalshow wordt direct een hoogtepunt van de dag neergezet. Een volle tent, energieke show en een overdonderend geluid maken dit een erg sterk optreden. Bij Parkway Drive op het hoofdpodium gaat het er eveneens heftig aan toe, maar de vonk slaat niet echt over. Hoewel de band alles geeft, wil het publiek niet loskomen. De bandleden laten zich daardoor niet beinvloeden en zetten een puike set neer.

Na deze bands zorgen Ghost en Dark Tranquillity onbedoeld voor wat eet- en drinkmomenten. Eerst genoemde wordt door de theateract, met mijters en sminkpartijen, door velen niet helemaal serieus genomen. Dark Tranquillity is duidelijk niet gewend om op een groot hoofdpodium ’s middags in het zonnetje te staan. De donkere metalklanken waren ongetwijfeld in de tent beter tot z’n recht gekomen.

Channel Zero helpt vervolgens de boel op het hoofdpodium weer op gang met een stevige set. Al loopt het niet helemaal op rolletjes door problemen met het geluid, waardoor zanger Franky DSVD de boel minutenlang aan elkaar moet praten. Zodra alles weer naar behoren werkt maken nummers als 'Hot Summer', 'Black Fuel' en 'Guns of Navarone' alles goed. In de tent lijkt Paradise Lost een beetje op de automatische piloot te draaien. De fans zijn enthousiast, maar dat kan van de heren op het podium niet worden gezegd. Gelukkig hebben de uitvoeringen van het sterke materiaal ('As I Die', 'One Second', 'Forever Failure'), waarover de band kan beschikken, voldoende overtuigingskracht.

De oude thrashers van Sacred Reich blijven populair en dat is opvallend aangezien de band al ruim 16 jaar geen album meer heeft uitgebracht. Het zal de fans een worst wezen aangezien het genieten is van al die klassiekers zoals 'Surf Nicaragua', 'One Nation' en 'Death Squad'. Ook komt met 'War Pigs' nog even een Black Sabbath cover voorbij. Arch Enemy bewijst vanaf de eerste tonen de headliner positie waard te zijn. Een enorm gedreven band gaat tekeer zoals we vandaag nog niet hebben gezien. De broertjes Ammot zijn samen met de brulboei Angela Gossow vandaag onverslaanbaar en sluiten Fortarock 2011 meer dan waardig af.