Review: Zwarte Cross 2011

Toegevoegd op maandag 18 juli 2011, 16:16
Laatste update woensdag 20 juli 2011, 12:38

Review: Zwarte Cross 2011

Een weekend per jaar verandert het rustige dorpje Lichtenvoorde in een evenemententerrein. Het grootste festival van Nederland - Zwarte Cross - strijkt hier dan neer. Een muziekfestival is geen juiste benaming, de Zwarte Cross biedt naast muziek namelijk ook cross. Voor de deelnemers is er een rennerskwartier, een indrukwekkende crossbaan en een angstaanjagende stuntarena.

Hollands Glorie

Het hoofdpodium wordt door 3FM gesponsord en biedt daarom veel Hollands glorie: Tim Knol, Ilse Delange en Jacqueline Govaert zijn hier slechts een kleine greep uit. Tijdens de regenbuien is de Megatent de populairste plek op het festival. Terwijl de regen zich op het tentzeil laat vallen, wordt binnen genoten van acts als Blondie, Go Back To The Zoo en de energieke ska-combinatie van Def P en zijn Beatbusters. Hoogtepunt is het optreden dat The Black Crowes hier verzorgen, hoewel de jamsessies en solo's af en toe aan de lange kant zijn.

Ook zijn er gethematiseerde podia te vinden. Op de Metalweide staat het Aardschokpodium dat het hardere werk van bands als Helloween en Anthrax vertegenwoordigt. De naam Reggaepodium spreekt natuurlijk voor zich. Waarbij wel enige uitleg nodig is, is bij de Undercovertent. De beste -vooral oude hardrock- coverbands brengen daar covers die soms niet van het origineel te onderscheiden zijn. Bij de ingang van dit podium hangt een toepasselijk bord met de tekst "imitaties bewijzen de genialiteit van het origineel".

Typisch publiek

Het publiek is divers te noemen. Waar ouders hun kinderen laten kennismaken met de wondere wereld van festivals, zijn het de plattelandsjongeren -of korter gezegd boeren- die overheersen. Dit publiek stelt aan de kwaliteit van het geluid geen al te hoge eisen. En die kwaliteit laat nog wel eens te wensen over. Waar enkele malen de zangers en gitaristen in de steek gelaten worden door de techniek, wordt er door het publiek vrolijk en in koor "boeren, boeren, boeren" ingezet. Om vervolgens onder luid gejuich en gejoel de muziek terug te verwelkomen. Bij bands als Mooi Wark, Normaal en de huisband Jovink en de Voederbietels laten de bezoekers zien experts te zijn in het gooien van halfvolle bekers bier. Een tafereel dat meerdere malen herhaalt wordt.

Achterhoekse gezelligheid

Mensen die nog nooit op dit evenement zijn geweest, hebben vaak vooroordelen: veel bier, dronken boeren, lokale muziek en vlaktes van modder. Je kunt zeggen wat je wil, maar dit is na een daadwerkelijk bezoek aan de Zwarte Cross niet te ontkrachten. Juist die Achterhoekse gezelligheid maakt dit zo'n sfeervol festival; geen dronken boer, diepe modderpoel of aanhoudende regenbui die dat feestje kan verpesten..