Review: Bad Religion @ 013

Toegevoegd op zaterdag 6 augustus 2011, 13:42
Laatste update zaterdag 6 augustus 2011, 13:42

Review: Bad Religion @ 013

Na 8 dagen zonder optreden mag -de nu al 32 jarige formatie- Bad Religion vanavond weer optreden; in 013 te Tilburg. Ook dit optreden is deel van de Europese zomertour waar de band mee bezig is. Supportact van deze avond is de Nederlandse band The 101's. Een avond vol catchy punkrock dus.

The 101's zijn vereerd te mogen openen voor een van de legendes uit de oude punkscene. Een strakke set laat zowel de band als het publiek al tevreden achter. het draait vanavond echter maar om een band: Bad Religion. Er waren een aantal misverstanden betreffende de setlist, maar dit mocht een goed staaltje oude punk niet in de weg staan. Deze foutjes leken het publiek totaal voorbij te gaan, want de zaal was zichtbaar aan het genieten. Vanaf het moment dat de eerste melodische meezingers als 21st Century en Los Angeles Is Burning vlot en vlekkeloos werden gespeeld, was er geen ontkomen meer aan: het publiek kwam los en de zaal functioneerde als een waar achtergrond koor.

De setlist van Bad Religion bestond uit een aantal nummers uit de oude doos, de welbekende ‘hits’ en een aantal nummers van het nieuwe album ‘The Dissent Of Men’. Het interactieve publiek kwam het meest tot zijn recht bij het sfeervolle nummer genaamd Generator. Zoals bij elk Bad Religion concert liet zanger Greg Graffin het grote deel van het zingen over aan het publiek. Dit resulteerde in een warme deken van zingende mensen, die bewijzen dat de punkrock nog steeds een geliefd muziekgenre is.

Het was duidelijk zichtbaar dat Bad Religion zichzelf goed vermaakte op het podium. Bassist Jay Bentley was in een lacherige bui, waarvan gitarist Brian Baker een aantal keer het slachtoffer was. Dit tot groot vermaak van het publiek. Graffin kreeg een shirt aangereikt met daarop de tekst “Titty Twisters: From Dusk ‘Till Dawn”, waarop hij meedeelde dat hier de afterparty werd gehouden. Dit is een van de vele bewijzen dat -ondanks de geblokte blousjes en de oubollige witte sokken- Bad Religion bij de tijd blijft en het gevoel voor humor nog lang niet kwijt is.

De show eindigde met American Jesus, Infected en Sorrow als toegift. Voor elke Bad Religion-liefhebber een geweldig einde voor een goed concert. Een prachtig staaltje oude punk in het zuidelijke Tilburg. Rockblog heeft ook een mooie fotoreportage gemaakt: