Review: Appelpop 2011

Toegevoegd op zondag 11 september 2011, 19:43
Laatste update zondag 18 september 2011, 18:46

Review: Appelpop 2011

De twintigste editie van Appelpop heeft, met twee goed gevulde programmadagen en prima weer, alles om een prima jaar te worden. Het programma kenmerkt zich ook dit jaar weer door veel acts van eigen bodem te boeken. Op zaterdag 10 september ging ook Rockblog een kijkje nemen op het festivalterrein in Tiel...

De twintigste editie van Appelpop heeft, met twee goed gevulde programmadagen en prima weer, alles om een prima jaar te worden. Het programma kenmerkt zich ook dit jaar weer door veel acts van eigen bodem te boeken. Op zaterdag 10 september ging ook Rockblog een kijkje nemen op het festivalterrein in Tiel.

Sinds jaar en dag is Appelpop een gratis festival, waarbij ieder jaar meer en meer bezoekers de weg naar het terrein langs rivier de Waal lijken te vinden. Daar zit ook meteen een beetje het probleem voor Appelpop. Het terrein is simpelweg wat aan de kleine kant om de bezoekersstroom goed aan te kunnen en het hoofdpodium (de mega tent) en het grote buitenpodium staan veel te dicht op elkaar. Misschien toch een idee om volgend jaar een kleine entree prijs te gaan vragen. Al is het maar om de (te) hoge consumptieprijs (2,90 voor een biertje) enigszins te drukken.

Bij binnenkomst pakken we nog de laatste nummers van The Opposites mee en zo te zien maakte ze er een aardig feestje van op het hoofdpodium. Vrijwel direct na dit optreden staat Delain al klaar op het Brunotti podium. De band speelt gothic metal uit het boekje met een beetje klinische set. Weinig ruimte voor spontaniteit, maar met het bedankje aan het Graspop (oops) publiek krijgt zangeres Charlotte toch onbedoeld de lachers op haar hand.

Ex-Krezip zangerres Jacqueline hebben we na een paar van haar poppy liedjes snel gezien en na een kleine wandeling komen we aan bij het kleine Blossom Stage. Hier presenteert Nymeria haar tweede album en ter ere van dit feit wordt de show opgesierd met vuurspuwers. Het doet een beetje sneu aan zo in het volle zonlicht, maar de extreme metal van deze band weet voldoende fans voor het podium in beweging te krijgen.

Snel terug naar de grote tent, want daar staan de Belgen van Triggerfinger klaar voor het zoveelste optreden in Nederland en vandaag kunnen we wederom geen genoeg van deze rockers krijgen. Ook op Appelpop geeft de band een erg energieke rockshow en bewijst dat populariteit meer dan terrecht is. Een andere band die snel aan populariteit heeft gewonnen is De Staat. Men staat direct na Triggerfinger geprogrammeerd en een volksverhuizing van de grote tent naar het buitenpodium is een logisch gevolg. Een prima optreden, maar na de intense set van de Belgische grote broer is De Staat vandaag toch een maatje te klein.

Kane is een mooi moment om wat te eten te gaan zoeken en ondanks dat de tent bij de Hagenezen bommetje vol staat is het ook flink dringen bij de eettentjes. Ruim voor aanvang van het optreden van DeWolff is het voor het podium ook behoorlijk dringen. De jonge band is aardig populair en een plekje op het hoofdpodium was een betere keuze geweest. De set die deze gasten vervolgens neer zetten is om je vingers bij af te likken. De psychedelische bluesrockers uit Limburg zijn ontzettend goed op dreef en zorgen voor het onbetwiste hoogtepunt van de dag.