Fu Manchu @ Effenaar Eindhoven 10-03-2011

Toegevoegd op zaterdag 12 maart 2011, 14:58
Laatste update dinsdag 25 oktober 2011, 18:29

Het stonergenre is in trek de laatste tijd en binnen dit muzikale spectrum is Fu Manchu al jaren een vaste waarde. De band kent niet de populariteit van Kyuss of Queens of the Stone Age, maar met inmiddels 11 albums, heeft het een grote staat van dienst en een vaste fanschare opgebouwd. Het is daarom niet meer dan logisch, dat de kleine zaal van de Effenaar zich makkelijk laat uitverkopen...

Het stonergenre is in trek de laatste tijd en binnen dit muzikale spectrum is Fu Manchu al jaren een vaste waarde. De band kent niet de populariteit van Kyuss of Queens of the Stone Age, maar met inmiddels 11 albums, heeft het een grote staat van dienst en een vaste fanschare opgebouwd. Het is daarom niet meer dan logisch, dat de kleine zaal van de Effenaar zich makkelijk laat uitverkopen.

Voorafgaand krijgen we in een strak gepland tijdsschema twee voorprogramma's te zien. De Engelse band The Xcerts mogen de aftrap verrichten.  Een sobere set zonder noemenswaardige hoogtepunten weet een voorzichtig beleefdheidsapplausje los te krijgen. Dat is bij ons eigen Sungrazer wel anders. Deze Nederlanders zijn flink aan de weg aan het timmeren en hebben inmiddels een prima livereputatie opgebouwd. Ook vanavond weten ze wel raad met een volle Effenaar en zetten een uitermate puike set psychedelische op Kyuss gestoelde stonerrock neer. Het drietal krijgt de handen flink op elkaar en legt onbedoeld de lat voor Fu Manchu lekker hoog.

Voor Fu Manchu en de Effenaar staat het vanavond in het teken van het verleden. De Effenaar viert dit jaar het 40-jarig bestaan en Fu Manchu speelt sinds 1998 vanavond voor de vijfde keer in de Eindhovense zaal. Ter ere daarvan en speciaal voor deze gelegenheid, wordt de klassieker 'In Search Of...' (1996) in zijn geheel gespeeld. Ook het overige gedeelte van de set bestaat enkel uit oudjes van onder andere de ‘King of the Road’ en ‘Eating Dust’ albums.

Zanger gitarist Scot Hill is een aparte verschijning. Wanneer hij met zijn plexiglas gitaar het podium betreedt lijkt de beste man behoorlijk stoned. De ogenschijnlijke gemoedstoestand heeft in ieder geval geen weerslag op de muziek, want 'Eating Dust' wordt hard en retestrak de zaal ingeslingerd. Met het opvolgende 'Hell on Wheels' en 'Mongoose' draait de Fu Manchu machine op volle toeren, maar ook vooral op vol volume.

Na deze prettige warming up kondigt de band aan dat het tijd is voor 'In Search of...'. Het spelen van een geheel album blijkt wel vaker een lastige klus voor bands. Ook bij Fu Manchu is dit vanavond geen onverdeeld succes en lijkt er wat woestijnzand in de motor van de band te komen. Dit komt doordat het een eentonige aaneenschakeling van songs lijkt, waarbij de gewenste variatie ontbreekt. Neemt niet weg dat alles met verve wordt uitgevoerd en er op de inzet van de band niets valt aan te merken. Echter bij de toegift, met het geniale 'King of the Road' als afsluiter, draaien de diesels pas weer echt op volle toeren en komen de opgefokte riffs en rollende drums extra goed uit de verf.

De band uit Zuid Californië draait al 24 jaar mee en bewijst vanavond nog lang niet op zijn retour te zijn. Zoals ze zelf altijd beweren; 'If life is a highway, Fu Manchu is it's soundtrack'. Amen!

(Onze gastfotograaf Elke Teurlinckx was ook aanwezig en maakte onderstaande plaatjes. Bekijk ze in de slideshow of ga naar onze Flickr pagina.)