Blogs

De kunst van het omhoogvallen

Toegevoegd op vrijdag 3 april 2009, 10:04
Laatste update vrijdag 3 april 2009, 10:49
Geschreven door Haiko

Muziek, een liefdevolle verslaving.

Liefde voor muziek, dat is het. Liefde. Maar liefde is een verslaving, net zoals je verslaafd kan raken aan alcohol, caffeïne of aan het spelen van computerspelletjes. Muziek is voor mij ook een verslaving. Ik zou geen dag zonder muziek kunnen, wel zonder koffie. Misschien zelfs wel zonder liefde, maar zeker niet zonder muziek.

Ik hoor je denken: Beweert hij nou dat hij liever een dag geen liefde ontvangt, dan dat hij een dag geen muziek hoort? Dat laat ik in het midden, aangezien het zuiver hypothetisch is. Ik heb het geluk dat ik elke dag kan rekenen op zowel muziek als liefde en daar ben ik heel zuinig op.

Zuinig zijn op muziek.

Zuinig zijn. Daar staan we in Nederland om bekend. En terecht, we zijn een zuinig volk. Maar zuinig moet je ook zijn op je muziek. Muziek mag best een nationale trots zijn, zo ook de festivals. In België hebben ze die trots: Rock Werchter. Het festival heeft internationale bekendheid en wint jaar op jaar de titel voor Europees festival van het jaar. Onder de grens weten ze wat dat is en wat het zou moeten zijn, zo'n festival.

Wij denken ook te weten wat een festival zou moeten zijn, want wij hebben het langst lopende festival: Pinkpop. Echter zien we vol afschuwen het festival ieder jaar meer en meer afdalen tot een betrekkelijk laag niveau. Als een versgebakken brood uit de oven is het. Je kijkt ernaar en het lijkt groots, maar op het moment dat je het voor je hebt staan dan zakt het in elkaar.

De kunst van het omhoogvallen

Eigenlijk is er maar één woord voor de 'grote' Nederlandse festivals van deze tijd: Omhooggevallen. Want dat zijn ze, omhooggevallen. En dat brengt me vervolgens bij de bands die er optreden. Die vallen namelijk ook in de categorie "omhooggevallen dingen". Omhoogvallen is de sleutel tot succes en veel bands hebben het nodig om aan de top te komen.

Succesformules

Er zijn verschillende manieren waarop ook jij nog binnen twee jaar met je derderangsband een festival kan afsluiten of een stadion vol kan krijgen schreeuwende tieners. Vandaag zal ik er twee toelichten.

1. Pull off "A Monkey"

Vrij vertaald naar het Nederlands doe een aapje. Die monkey komt natuurlijk van de Arctic Monkeys. Het stappenplan is vrij simpel: Open een bandpagina op een profielensite, plaats je demootjes online en wacht tot mensen iets in jouw band zien. Ook al heb je geen talent, vaak krijg je toch een record deal.

2. Killer instinct

Ja, dan voel je 'm natuurlijk wel aankomen. Ook voor deze techniek heb je geen talent nodig. Vereiste is wel, dat je een vocalist hebt met een babyface. Het is namelijk vrij essentieel om zoveel mogelijk meisjes naar je hand te krijgen, liefst in de leeftijdscategorie van elf t/m zestien. Wees gerust, je hoeft geen ster te zijn in het schrijven van songteksten. Grammaticaal hoeft het ook niet te kloppen, vaak is het ook niet eens nodig als er ook maar enige rijm of logica zit in je teksten. Deze Killer Instinct techniek wordt toegepast en uitgemolken door -en dat zal je niet verbazen- The Killers.

De sleutel

De sleutel tot succes is dus: Het ontberen van enige vorm van talent. Heerlijk toch, de weg die de rockmuziek vandaag de dag inslaat. Precies waar we op zitten te wachten, blijkbaar. Bands als de Arctic Monkeys en The Killers worden jaar na jaar bovenaan festival lineups geplaatst. Hun albums gaan als warme broodjes over de (digitale) toonbank.

Blijkbaar is dit dus wat we willen.