Blogs

Een koud kunstje

Toegevoegd op donderdag 3 februari 2011, 10:26
Laatste update donderdag 3 februari 2011, 13:04
Geschreven door Haiko

Gisteren kondigde de rockband The White Stripes aan: "We gaan uit elkaar". Al had niemand de afgelopen jaren ook maar één glimp opgevangen van het duo, toch werd de mediawereld compleet omgetoverd tot White Stripes wereld. Het is immers groot nieuws als een band uit elkaar gaat. Toch?

Goocheltruc

Niets is minder waar.  We trappen er met open ogen in. Het is één grote goocheltruc en we kijken er allemaal met open mond naar. Vol verbijstering duiken we keer op keer bovenop de break-ups en praten we onszelf aan dat we het verschrikkelijk vinden dat er weer één van onze favoriete bands uit elkaar is gegaan.

De goocheltruc werd uitgevonden door de knappe koppen achter The Rolling Stones. Al decennia lang weet men daar hoe ze de muziekliefhebber jaar in jaar uit weer warm kunnen maken voor hun paradepaardje. Het concept is simpel: Kondig aan dat je gaat stoppen en houd optioneel een grote "Farewell Tour".

Sim sala bim

Twee jaar later kom je gewoon weer terug met een "Comeback Tour". De wereld is verrast, je shows verkopen uit en je herhaalt hetzelfde foefje net zolang tot je anderhalve meter onder de grond ligt.

De afgelopen jaren is het toegepast door een flink aantal -eigenlijk helemaal niet zo-  grote bands; Faith No More, Rage Against The Machine, Blur en meest recentelijk System Of A Down. Allen wisten ze op slinkse wijze ons te laten geloven dat het erg speciaal was dat ze weer bij elkaar kwamen.

Marketing

Ik zeg niet dat het slecht is, ik zeg niet dat het goed is, ik zeg alleen dat het ánders is (inderdaad, een stukje van Lebbis). Tegenwoordig is het niet zo makkelijk om met je nieuw uitgebrachte album zoveel geld te verdienen dat je gemakkelijk twee jaar geld en tijd kan investeren in een vervolgplaat. Omdat wij als muziek-consumenten een lastiger publiek zijn geworden, moet de trukendoos worden opgengehaald; De marketing rondom artiesten is daardoor veranderd.

Het is en blijft een goocheltruc, een koud kunstje, en de hamvraag is dan ook:

Geloof jij in magie of heb jij hem al een tijdje door?