Tenacious D @ Heineken Music Hall, 03-06

Toegevoegd op maandag 4 juni 2012, 20:50
Laatste update maandag 4 juni 2012, 20:58

2003, Dat was het laatste jaar dat Jack Black en Kyle Gass in Nederland op de planken stonden. Na jaren van afwezigheid kwam Tenacious D weer terug; ditmaal niet in Paradiso, maar de grote Heineken Music Hall. Zelfs voor het uitverkopen van deze grote zaal had het komische duo slechts een uurtje nodig, wat ongetwijfeld met laatste wapenfeit - Rize of the Fenix- te maken heeft.

Hoewel het voorprogramma vooraf nog niet veel belletjes doet rinkelen, hebben de twee heren hun fanbase zichtbaar vergroot gedurende de show. Of eigenlijk moeten we twee 'jongens' zeggen; The Bots bestaat namelijk uit een 18 jarige zanger/gitarist en 15 jarige drummer. De muziek is erg energiek en doet met vlagen zelfs denken aan een punk-versie van Rage Against The Machine. Een allerminst onaardige vergelijking en prettige opening.

Het is vervolgens nog een half uur proppen en zweten voor het podium, aangezien het aanvoelt alsof iedereen op de eerste rij wil staan. Vanaf de opkomst van frontmannen JB en KG, maar zeer zeker ook van het drietal achter de gezette helden, gaat het los. Opener is de titeltrack van de tour, waarbij de grote opblaasbare fenix halverwege opgehesen wordt. Dat deze opvallend veel op het mannelijk geslachtsdeel lijkt, weet de eerste lachers al los te krijgen.

Na de eerste zes nummers van het laatste album, wordt het bekende werk door de speelgoed-saxofoon in Saxaboom ingeleid. Tracks als Kielbasa, Kickapoo, The Metal en Wonderboy worden door zowel de band als publiek uit volle borst meegezongen. Na de medley van The Who-nummers wordt de onvermijdelijke publieksfavoriet Tribute ingezet en wordt met Double Team de set beëindigd. De band blijft daarna weg, maar de komedianten spelen samen nog Baby en Fuck Her Gently als akoestisch encore.

Long Live The D, wordt -door het publiek dat nog wél een stem over heeft- na de rock 'n roll-show door de zaal gescandeerd. Hiermee is de lading van vanavond prima gedekt; een lachwekkende show, oud en nieuw werk, enthousiaste en sterk solerende bandleden en een uiterst vermakelijke en goed bij stem zijnde Jack Black en Kyle Gass. Het is hopen dat ze de volgende keer niet weer negen jaar zullen uitstellen..