Megadeth @ Parkstad Limburg Theaters 14-06

Toegevoegd op vrijdag 15 juni 2012, 10:39
Laatste update vrijdag 15 juni 2012, 16:50

Met het nieuwe sterke album ‘Th1rt3en’ op zak staat Megadeth deze zomer op de diverse grote festivals in Europa, maar doet tussendoor ook een aantal kleinere clubshows. Vanavond dus Amerikaanse metal in een kleine Limburgse theaterzaal. Een opvallende en interessante combinatie. Het publiek denkt er waarschijnlijk anders over aangezien er nog voldoende kaartjes bij de kassa beschikbaar zijn. En dat is toch opvallend voor een band uit ‘The Big 4’ (Metallica, Anthrax, Slayer, Megadeth).

De fotoreportage van deze show vind je hier.

Neemt niet weg dat de theaterzaal bij aanvang toch behoorlijk vol staat en de Amerikanen enthousiast worden onthaald. Er wordt geopend met ‘Never Dead’ (Th1rt3en) gevolgd door ‘Head Crusher’ (Endgame), waarna het direct tijd is voor oudjes ‘Hangar 18’ en ‘Trust’. Het geluid is perfect en de band wordt ondersteund met een fraaie lichtshow en enorme imposante backline aan versterkers. Drummer Shawn Drover heeft duidelijk geen last van hoogtevrees gezien het enorm hoge drumpodium waarop hij zich bevindt.

mustaine2

Bij een Megadeth concert is het altijd de vraag met welk been de heer Mustaine uit bed is gestapt. De beste man kan nogal eens wat nukken vertonen, maar vanavond blijkt de zanger/gitarist uiterst goed gemutst. Er wordt ruimschoots met het publiek gecommuniceerd en even wil hij weten hoever Friesland van Heerlen ligt. Zijn vrouw komt daar namelijk vandaan en alleen al daarom vindt hij het speciaal om in Nederland te spelen. Het tourschema zit ook goed in zijn hoofd, want hij hoopt de bezoekers volgende week op Graspop terug te zien.

Naast de vriendelijke praatjes is Megadeth vooral een enorm goed geoliede machine die niets aan het toeval overlaat. De gitaartandem Mustain/Boderick laat subliem gitaarspel horen en de ritmesectie met oudgediende Ellefson weer op basis laat geen steek vallen. Ook de opbouw van de show, die bestaat uit zo’n 17 nummers met oud en nieuw werk, is nagenoeg perfect. Alle publieksfavorieten, waaronder 'A Tout Le Monde', 'Symphony of Destruction' en 'Peace Sells' komen vanavond voorbij. Ook het fraaie 'Angry Again' heeft een plekje op de setlist gekregen.

Mustain1

Ondanks, of juist dankzij, de kleine Limburgse zaal krijgt het publiek een zeer gemotiveerd Megadeth te zien en met een knallende versie van 'Holy Wars' en anderhalf uur later gaan de lichten weer aan, waarbij de band uitgebreid de tijd neemt om het publiek te bedanken: ‘We’ve been Megadeth, you’ve been great!’ aldus Mustaine.

Vooraf mocht Dead Man’s Curse de boel opwarmen en deed dat zeker niet onverdienstelijk. Het viertal met de roots in Limburg speelt een thuiswedstrijd, maar heeft aanvankelijk toch de nodige moeite om de handen op elkaar te krijgen. Gedurende de set van een 40 minuten zet het viertal een solide show met ongecompliceerde hardrock/metal, gecombineerd met een overtuigende performance neer. Hier dwingt de band toch de nodige respons af van het aanvankelijk terughoudende publiek, en dat is knap.