Serj Tankian & Viza @ Paradiso 13-10

Toegevoegd op maandag 15 oktober 2012, 20:01
Laatste update maandag 15 oktober 2012, 20:01

Serj Tankian & Viza @ Paradiso 13-10

Als frontman van het succesvolle System of a Down is een goed gevuld Paradiso voor Serj Tankian een relatief klein publiek. Aan de sympathieke zanger is dit echter nergens te merken. Begeleid door zijn vaste band, Flying Cunts of Chaos, zien we een uitermate goed gehumeurde vocalist die zich vol overgave door de setlist heen werkt. Deze setlist bestaat uit werk van zijn solo platen Elect the Dead (2007) en het recent uitgebrachte Harikiri (2012). Het orkestrale ‘Imperfect Harmonies’album uit 2010 wordt vandaag volledig genegeerd.

-- Bekijk hier onze fotoreportage van deze avond --

‘Figure it Out’ en ‘Cornucopia’ trappen de set af en Tankian heeft meteen een vliegende start. Het hardere punk/rock georienteerde werk van Harikiri blijkt uitermate geschikt live materiaal. Maar natuurlijk doen ook ‘The Sky is Over’ en ‘The Unthinking Majority’ het goed bij het enthousiaste publiek in de Amsterdamse poptempel. Bij ‘Ching Chime’ voegt de Oud-speler van Viza zich naast Tankian op het podium, wat het nummer een heerlijk oriëntaalse sound geeft.

De aankleding van het podium is sober en buiten de maskers bij het eerste nummer laten Tankian en band vooral de muziek spreken. De zorgvuldig opgebouwde show wordt in climax afgesloten met ‘Beethoven’s Cunt’ en het massaal meegezonden ‘Empty Walls’. Daarna verdwijnt de band van het podium om verrassend genoeg terug te komen met ‘Aerials’ van System of Down. Tankian bewijst wederom solo prima op eigen benen te kunnen staan en te beschikken over uitstekend songmateriaal om een avond lang te overtuigen.

Supportact Viza liet zich deze avond ook niet onbetuigd. De Amerikanen met Griekse en Armeense roots zijn voor de tweede keer met Serj Tankian op tour en laten live een prima indruk achter. Met zeven muzikanten is het aardig druk op het podium. Elke centimeter aan ruimte wordt maximaal wordt benut door de ijverige band die uitstekend op elkaar is ingespeeld.

Zanger K'noup Tomopoulos is een entertainer die het publiek op een leuke manier weet te bespelen en de sterke nummers, met onder andere ‘Mona Lisa’, ‘Trans-Siberian Standoff’ en ‘Viktor’ doen de rest. Na afloop is het dan ook meer dan terecht een drukte vanjewelste aan de merchandise stand van Viza.