Drive Like Maria @ Mezz

Toegevoegd op maandag 29 oktober 2012, 10:15
Laatste update maandag 29 oktober 2012, 11:05

Drive Like Maria @ Mezz

In een jarige Mezz (10 jaar, van harte) wordt vanavond het Belgisch-Nederlandse Drive Like  Maria ontvangen. De gemiddelde leeftijd van het publiek is opvallend hoog en de zaal is op deze steenkoude vrijdagavond goedgevuld. Met een tweede plaat, simpelweg getiteld 'Drive Like Maria', onder de arm wordt vanavond duidelijk dat Drive Like Maria klaar is voor het grote werk.

Vanaf opener 'Ghostrider' trapt Drive Like Maria het gaspedaal vol in. Op het eerste concert van de najaarstour lijkt de band gemotiveerd om veel zieltjes te winnen. Snel gevolgd door 'I'm On A Train' zit het tempo er vanaf het begin goed in. Invloeden van Foo Fighters en Queens of the Stone Age zijn veelvuldig terug te horen. Daar draagt drummer Bram van den Berg zowel qua uiterlijk (een soort combinatie tussen Dave Grohl en Taylor Hawkins) als qua stijl ook flink aan bij. Mooi is het samenspel tussen Nitzan Hoffmann en Bjorn Awouters die elkaar steeds afwisselend een gitaarsolo gunnen. Nummers worden live vaak opgerekt en voorzien van meerdere gitaarsolo's.

Hitpotentie

Drive Like Maria heeft de bijzondere kwalteit om vette gitaarriffs met knalharde drums aan te vullen met sterke zanglijnen tot pakkende rocksongs die het in zich hebben om door grote massa's meegezongen worden. 'Howl' is daar een treffend voorbeeld van. Vanavond met gastzangeres Lara Chedraoui van het Belgische Intergalatic Lovers heeft 'Howl' de potentie om een hit te worden. De uitvoering van Lana Del Rey's 'Video Games' kan geschaard worden onder de categorie aardig maar niet meer dan dat. 'Where The Brokenhearted Go' heeft wel weer die hitpotentie met een echte Foo Fighters-feeling.

Catchy en toegankelijk

In de toegift laat Awouters in het rustige 'Bury My Heart In The Desert' nogmaals horen wat voor fantastische zanger hij is. Met publieksfavoriet 'So' wordt de avond afgesloten en lijkt Drive Like Maria klaar voor het grotere werk op de komende zomerfestivals. Drive Like Maria speelt hard en rauw maar blijft altijd catchy en toegankelijk. Is het origineel? Nee, maar wel behoorlijk lekker.