Joe Satriani @ 013 Tilburg, 05-06-2013

Toegevoegd op vrijdag 7 juni 2013, 18:59
Laatste update vrijdag 7 juni 2013, 19:02

Joe Satriani @ 013 Tilburg, 05-06-2013

In de afgelopen jaren was deze gitaarheld al in verschillende formaties in Nederland te aanschouwen; vergezeld met onder andere Chad Smit (Red Hot Chili Peppers), Sammy Hagar en Michael Anthony (beide Van Halen) bij hardrock supergroep Chickenfoot, maar ook naast meestergitaristen Steve Vai en Steve Morse tijdens de -door hem zelf opgerichte- G3 Tour. Vanavond staat hij solo op de planken in 013 te Tilburg: meester der snaren Joe Satriani.

Oli Brown

De zaal mag warm worden gespeeld door Oli Brown. Ook geen kleine jongen, blijkt na een blik op het muzikale CV van de artiest. De Britse gitarist werd in 2012 voor de 'British Blues Awards' genomineerd als beste gitarist en beste jonge artiest. Dat deze status terecht is, blijkt al snel na het starten van zijn set. Het trio zet een aangename combinatie neer van de gitaargeorienteerde blues (die ons aan The Hoax doet denken) en het catchy pop-gehalte wat ook een Gavin Degraw weet te brengen. Laatstgenoemde link wordt ook gelegd vanwege het stemgeluid van Brown zelf.

Joe Satriani

Na een snelle ombouw is een glimmend, kaal hoofd op het podium te zien. Aangekleed met zijn traditionele zonnebril en ondersteund door een strakke intro op het drumstel, verschijnt de hoofdact van vanavond, Joe Satriani. De gitarist werkt zich, samen met de driekoppige band achter hem, van blues-achtige nummers tot passages die een stevig hardrockgevoel dragen. Allen worden echter zwaar bestempeld door het virtuose gitaarspel van Satriani zelf, welke als frontman fungeert en de gehele avond de ogen van het bijna uitverkochte 013 op zijn vliegensvlugge vingers gericht weet te houden.

Toch weet de Amerikaanse grootmeester zijn bandleden de ruimte te geven die ze verdienen; achter de 4(!) keyboards bevindt zich namelijk Mike Keneally, welke bekend is van zijn tijd met onder andere Steve Vai en Frank Zappa. Naast de toetsen bewerkt hij ook zeer verdienstelijk de gitaar, waarbij hij regelmatig het duel met Satriani aangaat. Er is vanavond echter maar één winnaar, blijkt wanneer de frontman de meeste handen op elkaar krijgt na zijn solo's en als het publiek zijn gitaarloopjes minutenlang na probeert te zingen.

De show krijgt nog een extra lading: Satriani bracht onlangs het album Unstoppable Momentum uit en promoot dit door tussendoor ook nieuwe nummers voorbij te laten komen. Ook bekende passages als Flying In A Blue Dream worden nog interessanter gemaakt dankzij de toevoeging van visuals zo groot als de achterwand van de zaal. Hiermee zorgt Joe Satriani ook solo voor een uiters solide en vermakelijk optreden, zoals van een man met zijn status verwacht mag worden. Volgend jaar gewoon weer?