Eastpak Antidote Tour @ 013 Tilburg 11-11-11

Toegevoegd op zondag 13 november 2011, 22:00
Laatste update zondag 13 november 2011, 23:05

Naast het feit dat Brabant op de 11e van de 11 iets met carnaval viert en dat er om 11:11:11 een recordaantal tweets werden verstuurd, wordt er in 013 te Tilburg de allerlaatste editie van de Eastpak Antidote Tour gevierd. Eerder speelde oa bands als Sum 41, Anti-Flag en Flogging Molly op dit rondreizende festival. De focus ligt dit jaar op zwaarder werk; als headliners treden August Burns Red en A Day To Remember op. The Ghost Inside, Living With Lions en lokale opener As Enemies Arise versterken het affiche.

Langzaam op gang komen

Met 5 bands op een avond zijn het wat kortere sets die gespeeld worden. Vooral voor eerste twee band -As Enemies Arise en vervolgens Living With Lions- is dit een voordeel. De optredens zijn zeker niet slecht, maar hadden niet langer moeten duren. Muzikaal was de lichte vorm van metalcore niet om te klagen, vocaal kon het net niet overtuigen. Als derde act mag The Ghost Inside het met een zwaardere vorm van het genre proberen. In vergelijking met vorige bands zit de sfeer er direct beter in en de typerende breakdowns zorgen voor het eerste echte gemosh op deze avond. Waar voorprogramma's zo heel soms de hoofdact overklassen, lijkt het vanavond een mooie opbouw naar de headliner(s) te worden.

De fan krijgt waar voor gekomen is

Het stokje van The Ghost Inside wordt vervolgens overgenomen door August Burns Red. De agressieve vorm van schreeuwen zorgt in combinatie met de -wederom veel aanwezige- breakdowns voor grote moshpits voor het podium. De frontman laat zijn microfoon tijdens de instrumentale stukken rondjes door de lucht vliegen, terwijl de overige bandleden de aandacht met verschillende poses op zich vestigen.

Gelukkig hoeft het bezwete publiek na dit energieke optreden niet lang te wachten op de hoofdact. Tijdens de opbouw wordt er een groot doek voor het podium gehangen. Dit doek komt met de eerste klanken van A Day To Remember naar beneden, vergezeld met een flinke lading papieren snippers. Confettikannonen, strandballen, ballonnen en rollen  wc-papier worden gedurende het optreden het publiek in gegooid. Zanger Jeremy McKinnon doet in een opgeblazen bal nog een rondje door de zaal.. Nee, aan showelementen geen gebrek vandaag.

Waar de livereputatie van het vijftal niet altijd even hoog staat aangeschreven, lijkt vanavond alles te kloppen. McKinnon gromt en schreeuwt er vrolijk op los, maar ook de gezongen vocalen klinken buitengewoon aangenaam. Nummers van eerdere albums worden afgewisseld met het laatste werk en als met bekendste hit Downfall of us all het toegift wordt afgesloten, kan over een succesvolle laatste Eastpak Antidote Tour worden gesproken.

De complete fotoreportage van Elke Teurlinckx is via deze link te vinden!