Eurosonic Noorderslag 2012 @ Groningen 12-01

Toegevoegd op vrijdag 13 januari 2012, 20:36
Laatste update zaterdag 14 januari 2012, 00:46
Geschreven door Charon

De goede voornemens kunnen nog even wachten, want woensdag is muziekfestival Eurosonic Noorderslag weer begonnen. Heel Groningen stroomt vol met muziekliefhebbers en professionals uit het hele land en zelfs ver daarbuiten. Eind november werd duidelijk hoe populair het festival is; binnen tien minuten waren alle tickets verkocht.

Eurosonic en Noorderslag zijn eigenlijk twee losse festivals. Eurosonic is van woensdag tot en met vrijdag en vindt plaats in de binnenstad van Groningen. Zo'n beetje alle muziekcafé's hebben hun ruimte ter beschikking gesteld voor de opkomende Europese bandjes, waardoor er overal wel wat te zien is. Grote en zeer bekende namen zul je hier niet snel tegenkomen. De organisatie noemt het zelf dan ook 'the European music conference and showcase festival'.

Zaterdag is het tijd voor Noorderslag, het festival waar meer dan 50 Nederlands bands/artiesten optreden. Noorderslag vindt plaats in de Oosterpoort en omdat er zoveel goede artiesten staan zenden de NOS en 3FM veel live fragmenten uit, waardoor je thuis ook mee kunt genieten.

Als het je niet gelukt is om in november een kaartje te scoren voor Eurosonic en/of Noorderslag, kun je gelukkig nog wel van muziek genieten. Vanaf 20.00 uur kun je terecht bij Eurosonic Air, een enorm podium op de Grote Markt in Groningen, waar je vanavond de bands Di-Rect, de Jeugd Van Tegenwoordig en Go Back To The Zoo kunt zien.

Gisteren was het aan de Deense band the Asteroids Galaxy Tour om Eurosonic Air te openen. Vijf minuten voor aanvang stond er misschien vijftig man op het plein, maar de aanstekelijke melodieën van de band en de lekkere stem van de zangeres zorgden er al snel voor dat de hele Grote Markt vol kwam te staan. Het hitje 'The Golden Age' werd luid meegezongen door het publiek en gelukkig zijn ook de nieuwe nummers van de band erg vrolijk, waardoor iedereen moeite had stil te blijven staan. En dat was maar goed ook, want erg warm was het niet buiten.

Een paar uur later stond de Belgische zangeres Selah Sue op het grote podium. Terwijl het steeds harder begon te regenen kreeg ze het toch voor elkaar dat de mensen op de Grote Markt bleven staan. Met z'n allen in de regen naar een bandje kijken is ergens toch wel mooi. Dat Selah tijdens het zingen van 'Raggamuffin' rond aan het springen was op het podium werkte erg aanstekelijk, waardoor bijna niemand in het publiek nog stil stond. En dat is ook bijna niemand gelukt tot het einde van de set van Selah Sue. Heerlijk.