Roadburn dag 2; Het Roadburn-gevoel

Toegevoegd op zaterdag 14 april 2012, 12:38
Laatste update zaterdag 14 april 2012, 12:41

Roadburn dag 2; Het Roadburn-gevoel

Vier dagen lang staan poptempel 013 en nieuwe locatie Het Patronaat in het teken van doom-, stoner- en psychedelicabands. Het festival is toonaangevend in de scéne en de tickets verkopen jaarlijks binnen een dag uit. Wij zijn erbij om live verslag te doen vanuit Tilburg; iedere middag zullen wij terugblikken op de vorige festivaldag. Gisteren kon je al lezen dat de oudere bekende (Voivod) en de relatief nieuwe generatie (Red Fang) voor een geslaagde opening zorgden. Vandaag staat in het teken van "Au-delà du Réel", het door Voivod gecureerde programma.

Dag 2: Het Roadburn-gevoel

Magische optredens van Nachtmystium, Farflung en Solsstafir zorgen dat de tweede Roadburn-dag op gang komt. Terwijl de busjes nog van de camping op en neer rijden, klinken op het hoofdpodium de eerste klanken van Amerikaanse stonerband Witch. Zoals veel optredens op het festival moet ook Witch het hebben van de krachtige gitaarriffs, die met wijlen doen denken aan werk van Black Sabbath. Een enkele maal komt zanger Thomas met een krijs, waardoor ook direct de gekozen bandnaam duidelijk wordt.

Hierna begeeft het publiek zich in een grote stroom naar de Kleine Zaal, die voor het festival omgedoopt is tot Green Room. Hier staat de bebaarde mannen van Valient Thorr klaar om gas te geven. Het enthousiasme van de band slaat over op het publiek en de zaal veranderd al rap in een kolkende massa. De muziek is toegankelijker dan menig bands op het affiche en de band brengt de hardrock met het nodige sarcasme en humor. "De Amerikaanse Vanderbuyst" schrijft 3voor12..

Na dit vlotte optreden staat er een speciale band klaar op het hoofdpodium. Als de Doom-kant van Roadburn een persoon, of beter gezegd een band zou zijn, dan zou het naar de naam Yob luisteren. Met evenveel muzikanten als letters in de naam lijkt het podium aan de grote kant voor de formatie, maar de muziek bewijst het tegendeel. De hypnotiserend zware bas laat zelfs de bordjes van de nooduitgang mee trillen en gitaar en drums versterken met de vele tempowisselingen dit effect.

Achtereenvolgens speelt AUN nog een set vol elektronische soundscapes, brengt Voivod het album Dimenson Hatröss voor het eerst in zijn geheel live en probeert Anekdoten de zaal wederom in trance te brengen, maar beter dan Yob wordt het niet meer vandaag. Voor degene die het optreden gemist hadden is er een troost; tijdens de Afterburner op zondag komt de band nogmaals optreden.

Met de afsluiting van dag 2 is het festival alweer op de helft, waarbij vrijdag de 13e absoluut niet voor ongeluk heeft gezorgd. Morgen een recensie over de zaterdag, met onder andere optredens van Sleep, 40 Watt Sun, Devil en Jucifer.