Preview: Ik Zie U Graag 2013

Toegevoegd op donderdag 21 maart 2013, 17:31
Laatste update donderdag 21 maart 2013, 17:31

Preview: Ik Zie U Graag 2013

Voor wie komende weekend nog niets op de planning heeft en van muziek houdt, is de Bredase Mezz de uitkomst. Vanaf aankomende vrijdag tot zondag is drie avonden lang het beste te zien uit de Belgische muziekscene tijdens Ik Zie U Graag. Het programma bestaat uit smaakvolle, (relatief) nieuwe bands die nog flink in populariteit kunnen winnen in Nederland. Breda blijkt de laatste jaren de poort te zijn van succes voor Belgische bands. Wij van Rockblog zetten voor jou graag de niet te missen acts op een rijtje zodat je weet wanneer je het best kunt genieten van je Belgische pint.

Op de vrijdagavond zijn Raketkanon en SX de publiekstrekkers. Raketkanon zal compenseren voor het gitaargeweld wat verder tijdens deze drie dagen veelal afwezig zal zijn. Debuutalbum 'RKTKN #1' staat vol met rammelende, chaotische noiserock met vervormde vocalen van Pieter-Paul Devos. Een must voor liefhebbers van het hardere werk. Na deze kanonslagen is het genieten bij Sir Yes Sir, van Tijs Delbeke die o.a. speelde in dEUS. Het debuut 'We Should Talk' vaart ergens tussen pure pop en , zoals Humo het noemde, hogedrukrock. Het slotakkoord van de vrijdag is voor SX met hun mix van pop en electro. Wij verwachten een heerlijk opwindend optreden, gezien de sterke eerste plaat 'Arche'.

De zaterdagavond begint relatief vroeg bij Willow, werden in 2010 derde op Humo's Rock Rally en scoorde een knoepert van een hit in België met 'Sweater'. Denk de Belgische variant op Bloc Party. Aansluitend mag The Bony King of Nowhere de grote zaal betoveren met zijn prachtige liedjes. Bram Vanparys bracht afgelopen jaar zijn derde bejubelde album uit en behoort zonder twijfel tot één van de grotere singer-songwriters van België. Nog al zo'n aanstormend talent is Oscar & the Wolf met de vorig jaar verschenen tweede EP 'Summerskin'. Bon Iver en het Belgische Isbells zijn hier nooit ver weg maar soms trappen ze ook het gaspedaal in.

De laatste avond beginnen we met Bed Rugs die een jaar geleden het sterke '8th Cloud' uitbrachten. Indiepop; af en toe groots en af en toe een scherp randje. Luister eens 'What Does It Mean', bijzonder sterke single. Dez Mona geldt als een van de meest ervaren bands op deze editite van Ik Zie U Graag. De band rondom zanger Gregory Frateur, die zich niet op één genre laat vastpinnen, kiest op het vijfde studioalbum 'A Gentleman's Agreement' voor meer gitaren. Dez Mona blijft altijd verrassen, zowel op de plaat als live. Niet te missen dus. Het spreekwoordelijke afzakkertje is aan Flying Horseman, die met twee puike platen op zak het festival mag afsluiten.

Bekijk het gehele programma op de festivalpagina van Ik Zie U Graag. Of download het blokkenschema, wel zo handig! Rockblog is komend weekend aanwezig en doet uitgebreid verslag.

Nieuws submit

Heb jij zelf een nieuwtje of gerucht gevonden en wil je dit delen met ons? Klik dan hier, kies voor nieuws submit en stuur het naar onze redactie.