Ik Zie U Graag 2013: de mooiste liedjes op zaterdag

Toegevoegd op maandag 25 maart 2013, 18:21
Laatste update maandag 25 maart 2013, 18:21

Drie avonden lang is Breda het gezicht van het Belgenfestival van Nederland. Ik Zie U Graag biedt de mooiste, verrassendste bands uit de Belgische muziekscene. Bands die nog niet zijn opgepikt in Nederland en hier nog flink in populariteit kunnen groeien. Breda blijkt al jaren de poort naar Nederland voor Belgische bands. Na een fijne kennismaking op vrijdag met onder meer SX en Dan San, is Rockblog vanavond aanwezig bij The Bony King of Nowhere, Willow, Oscar and the Wolf en TMGS.

Willow start in het Mezz Café met een opzwepend optreden. Bloc Party kan als belangrijkste invloed gezien worden. Waar die band langzaamaan aan het afbouwen is, heeft Willow nog een mooie carrière voor de boeg. Bloc Party zou een moord doen voor een song als 'Inner City' met een sterk meezingbaar refrein. Zanger Pieter-Jan van den Troost gooit veel emotie in zijn stem, al dreigt af en toe wel een overkill. Als één van de weinige bands dit weekend doen ze een gooi naar een sing-a-long tijdens 'We Walk Alone' en het publiek stelt geen teleur. Net als Willow trouwens. Niet alle nummers halen die hoge kwaliteit van bijvoorbeeld 'Gold' maar dat geeft niet. Willow scoort nog steeds met gemak een ruime voldoende.

Hij geldt nu al als één van de grootste singer-songwriters van dit moment in België: Bram Vanparys alias The Bony King of Nowhere. Met drie albums op zijn naam maakt hij die status vanavond meer dan waar. Achteloos schudt hij een uur lang de mooiste liedjes van het weekend uit zijn mouw. Soms bijgestaan door enkel een extra gitarist, daarna weer met een volledige band die perfect op de achtergrond voor de begeleiding zorgt. Hoogtepunt is zonder meer 'Lonesome Girl' in een muisstille grote zaal. Of toch 'Travelling Man'? Een bloedmooi optreden van de man uit Gent.

Tijdens de optredens in het Mezz Café vinden in de grote zaal op een klein podium aan de zijkant speciale optredens, vaak in akoestische vorm, plaats. We nemen een kijkje bij TMGS. Normaal staat deze band met zeven op het podium maar vanavond worden de nummers gebracht in speciale uitvoeringen door zanger Kristof Janssens en gitarist Peter Lodiers. Ze weten de nummers zeer aardig om te bouwen voor een intieme sfeer. Al preferen we toch de albumversies.

Het is aan Oscar and the Wolf om de zaterdagavond af te sluiten in de grote zaal. De band rondom Max Colombies pakt de bezoeker vanaf minuut één bij de strot met een spannend concert vol mooie opbouwende nummers. De kenmerkende stem van Colombies met veel echo zorgt voor een mystieke sfeer. 'Wash Your Face' en de single 'Orange Sky' behoren tot het beste werk van de band. 'Moonshine' is het prachtige rustpunt met een sterke Radiohead-feeling (zei iemand 'Videotape'?).

Ook de tweede dag van Ik Zie U Graag was meer dan geslaagd met als hoogtepunten The Bony King of Nowhere en Oscar and the Wolf. Op de zondag stonden onder andere Dez Mona en Flying Horseman op het programma. Een verslag van de laatste dag lees je morgenochtend. Een verslag van de vrijdag staat reeds online.