Wende imponeert in de Eindhovense Effenaar

Toegevoegd op maandag 28 oktober 2013, 20:57
Laatste update maandag 28 oktober 2013, 23:14

De grote zaal van de Effenaar is voor aanvang erg donker en enkel de oplettende bezoeker in de voorste geledingen zien Wende en haar band het podium op sneaken. Als 'Ask the Tree' onverwacht losbarst zie je het publiek letterlijk schrikken bij de getoonde overweldigende bombast. De onheilspellende toon is in ieder geval gezet en de eerdere aanpak van de subtielere pre-album tour (in april nog in de kleine zaal van dezelfde Effenaar) heeft zich met The Berlin Sessions geĆ«volueerd naar een volwaardige clubshow.

wende1EffenaarGZ3

Met grote aandacht voor ieder subtiel detail in de muziek, waarbij de getalenteerde band in deze setting is uitgebreid met een dummer/percussionist, wordt vanaf het begin een grootse dynamiek neergezet. Wende gaat bovendien direct onder je huid zitten met de donkere poprock. Ijzersterke tracks als 'Nude', 'Bohemia', 'Do Berlin' en 'The Garden' voelen daarom soms bijna oncomfortabel. De muzikanten wisselen met speels gemak tussen bass, gitaar, percussie, drums, toesten, beats en de vele electronica. Ze doen dit meer dan uitstekend maar kunnen toch niet voorkomen dat de zangeres zelf continue de show steelt met haar vocale kunsten, dansende moves en karakteristieke mimiek.

Wanneer Wende iets vaker tussen de songs met het publiek begint te communiceren is er gelukkig ook ruimte voor wat luchtigheid en grapjes. Al hebben deze ook regelmatig een donkere ondertoon. De aankondiging naar de meezinger 'Pretty Little Diamonds' is daarbij veelzeggend. Ook al klinkt dit nummer wat luchtig, dan is de tekst met de verwijzingen naar de tiran Charles Taylor dat allerminst. Vervolgens wordt het publiek met 'Not Today you're Mine' en 'Last Resistance' weer volledig de show ingezogen, waarbij opvalt dat Wende zich weinig van instrumenten bedient en slechts sporadisch achter de vleugel plaatsneemt.

wende1EffenaarGZ

Wende zorgt met het de uitvoering van het nieuwe en fraaie Last Resistance album zo nu en dan voor dansbare popmuziek, maar des te vaker is het snakken naar adem bij de sinistere duistere sfeer die danwel in de teksten of muziek doorklinkt. Naast het volledige Last Resistance album komt met 'Roses in June' naar het einde nog een ouder nummer voorbij. Met 'Devil's Pact', 'Dragons Tongue' en het door haarzelf op de vleugel begeleide 'Goodbye' wordt de prima set afgesloten.

De sound is perfect, de lichtshow met fel wit (TL)licht doeltreffend afgestemd op de in geheel zwart gehulde muzikanten, wat weer helemaal aansluit bij de gewenste sfeer. Subliem, groots en imponerend zijn enkele superlatieven die na de show blijven hangen. Een welgemeend compliment aan deze artiest die met groots gemak haar oude stijl heeft losgelaten, slim haar theaterervaring benut en laat samensmelten in een succesvolle transitie naar frontvrouw bij een dampende rockende liveshow. Het format van de clubshow pakt waanzinnig uit en dat maakt gek genoeg weer heel nieuwsgierig naar de invulling van de theater tour die begin 2014 gepland staat.