Speedfest #6 @ Klokgebouw Eindhoven 10-12

Toegevoegd op dinsdag 13 december 2011, 10:05
Laatste update woensdag 14 december 2011, 12:09

Speedfest editie nummer 6 mag de boeken in als meest succesvolle tot nu toe. Wat betreft de bezoekersaantallen althans. Met een mengeling van 5.000 rockers, punkers, metal'ers, rock&rollers, psychobilly's en nog veel meer gezellige figuren, was het Eindhovense Klokgebouw bomvol afgelopen zaterdag. In 3 van de 4 omgebouwde oude fabriekshallen waren de podia te vinden en in de 4e hal kon men terrecht voor munten, eten, drank en een heuse DJ show. Aan het begin van de avond was het in alle hallen al een aardige bende met lege bekers, kartonnen houders en nog veel meer troep, wat gezien de alcohol consumptie niet geheel vreemd was.

(de fotoreportage van speedfest vind je hier)

Rolstoelcrowdsurfen

Door onze wat verlate aankomst is de eerste act op het programma Heideroosjes. De Limburgers, die aan een afscheidstournee bezig zijn, kunnen rekenen op flink wat belangstelling, ondanks dat ze eigenlijk de hele carrière dezelfde energieke maar voorspelbare punkrock neerzetten. Onbedoeld wordt zo de crowdsurfende kerel in zijn rolstoel het hoogtepunt van de set. The Hookers tappen op de Trasher Stage uit een heel ander vaatje. Lompe ruige vieze punk met flink wat old school metal er doorheen. De heel boos kijkende bebaarde mannen met lang vies haar maken een bak teringherrie waar zelfs de meest doorgewinterde Speedfest bezoeker bang van wordt.

Diversiteit

Het Wrecker Stage wordt daarna bevolkt door de mannen van Pentagram. Het enig overgebleven origineel bandlid is de 'bejaarde' zanger Bobby Liebling die met zijn rare fratsen bij een doom metal show, zowaar de lachers op zijn hand krijgt. Gezien de enorme historie en invloed van de band is dit een optreden met een hoog cult gehalte, maar de vraag rijst wel in hoeverre we dit Pentagram nog serieus moeten nemen. De switch naar de jonge Belgen van Rise and Fall typeert maar weer eens hoe divers er geprogrammeerd wordt. Moderne agressieve hardcore is hier het motto. Zonde dat het Thrasher Stage eigenlijk heel de dag last heeft van erg matig geluid, wat zomaar eens te maken kan hebben met de akoestiek van kale fabriekshal.

Blokje rock & Roll

De akoestiek bij het grootste podium, Demolition Stage, is gedurende de dag wel acceptabel. Aangezien deze hal vaker voor muziekevenementen wordt gebruikt, zijn hier ook de nodige aanpassingen aangebracht die een goed geluid moeten bevorderen. The Reverend Horton Heat profiteert er nog niet optimaal van gezien de rommelige uitvoeringen van de honkytonk rock & roll. Dan doen The Sonics het een hal verder toch heel wat beter. Als je de band ziet staan, lijken ze zo te zijn weggelopen van de set van een aflevering van ‘The Love Boat’, maar spelen kunnen deze mannen nog steeds. Een (h)eerlijk stukje dansbare garage rock & roll nostalgie.

Uiteraard mag Peter Pan Speedrock zelf ook aantreden op haar eigen festival en dat is maar goed ook, want de band heeft meerdere redenen tot een feestje. Uiteraard is Speedfest al een reden op zich, maar ook de release van het verzamelalbum ‘Fiftysomesuperhits’ en het begroeten van de miljoenste PPS bezoeker sinds de oprichting van de band. Live geeft de band het publiek vooral waar het voor komt; een harde rockshow zonder al te veel toeters en bellen. Of het zou wederom de act van gastzanger Dikke Dennis moeten zijn.

De headliners

Met Monster Magnet heeft Speedfest een act van naam en formaat in huis gehaald. De ouder en vooral dikker geworden Dave Wyndorf is niet meer de meest energieke frontman, maar hij laat de songs voor zich spreken. Helaas doen die niet altijd even effectief hun werk, waardoor het optreden een dikke voldoende haalt (inclusief wederom een crowdsurfende rolstoel), maar niet meer dan dat. De energie die Monster Magnet ontbeert, die spat bij Danko Jones van het podium. De spierballen worden getoond en stoere macho praat is uiteraard alom aanwezig. Daarbij wordt er ook nog eens retestrak gemusiceerd, waardoor Danko Speedfest succesvol afsluit met een sterke show.

Speedfest #6 kan de boeken in als een geslaagde en gezellige bende. Ook zonder echte grote headliners of muzikale uitschieters is Speedfest een beleving op zich met een ongekende sfeer. Verder groeien in bezoekersaantallen kan op deze locatie niet, maar dat is ook vooral onnodig. Laat deze (dronken) bende nog maar jaren op deze locatie plaatsvinden. Succes gegarandeerd.