Roadburn dag 3; Improviserend naar een hoogtepunt

Toegevoegd op zondag 15 april 2012, 15:48
Laatste update zondag 15 april 2012, 15:52

Vier dagen lang staan poptempel 013 en nieuwe locatie Het Patronaat in het teken van doom-, stoner- en psychedelicabands. Het festival is toonaangevend in de scéne en de tickets verkopen jaarlijks binnen een dag uit. Wij zijn erbij om live verslag te doen vanuit Tilburg; iedere middag zullen wij terugblikken op de vorige festivaldag. Dag 1 begon met oudere bekende (Voivod) en de relatief nieuwe generatie (Red Fang), terwijl Yob op Dag 2 voor het typische Roadburn-gevoel zorgde.

Dag 3: Improviserend naar een hoogtepunt

Hoewel de temperatuur buiten zich niet van zijn beste kant laat zien, komt daar binnen al snel verandering in. Met een betoverende set á la My Sleeping Karma laat ook Dark Buddha Rising zien dat zij de zaal een uur lang in hun greep kunnen houden. De lang aanhoudende klanken krijgen een mysterieuze twist mee door de verschillende zangsoorten, zoals keelzang. Dit stokje wordt vervolgens in de grote zaal overgenomen door de Japanners van Church of Misery. De doomband is geen onbekende op het festival, wat natuurlijk geen toeval is. Het publiek kent de band en is in grote getallen bijeen gekomen.

Hoewel Saviours en Jesu het ongetwijfeld warm maken, bemachtigen wij alvast een goeie plek voor het legendarische Leaf Hound. De hardrockers stammen alweer uit 1969 en dankt een flink stuk bekendheid aan het Growers of Mushroom album, welke vandaag integraal wordt gespeeld. De muziek doet enigszins denken aan bands als Led Zeppelin en wat recenter Wolfmother, welke Leaf Hound dan ook als inspiratiebron noemt. De show zit goed in elkaar maar blijft aan de tamme kant, waardoor het publiek nét niet gegrepen wordt.

Tijdens de soundcheck wordt vervolgens al duidelijk dat het publiek in de grote zaal de oordoppen tevoorschijn kan halen. Vanaf de eerste noten van Sleep trillen de railingen van het balkon, de lampen en de bordjes van de nooduitgang al driftig mee met de diepe bastonen. De trance die Yob een dag eerder wist op te roepen, wordt genadeloos geëvenaard door het trio. Na bijna twee uur ontwaken de Roadburners uit de diepe trip die Sleep heet.

De keuze is dan vrij lastig; zowel Bongripper, Jucifer en Devil staan overlappend geprogrammeerd. De keuze valt echter op iets anders, namelijk Heavy Jam in de grote zaal. Zoals de naam al doet vermoeden is het een stevige jam, uitgevoerd door J Mascis (gitaar – Witch / Dinosaur Jr), Mario Rubalcaba (drums – Earthless), Mike Eginton (bass – Earthless) en Graham Clise (gitaar – Witch / Lecherous Gaze). Een dik uur lang wordt er ondoorbroken geïmproviseerd, waarbij vooral beide gitaristen voor psychedelisch vuurwerk zorgen. Het onbetwiste hoogtepunt tot nu toe.

Met de afsluiting van dag 3 is het 'reguliere' festival op z'n eind gekomen. Morgen een recensie over de zondag, welke traditioneel is omgedoopt tot de Afterburner. Zonder Het Patronaat is alleen 013 nog het toneel voor onder andere optredens van Urfaust, Coroner en Black Cobra. Ook zullen Yob en Bongripper nogmaals komen overtuigen.