Interviews

Prong: interview met Tommy Victor

Toegevoegd op donderdag 24 mei 2012, 23:03
Laatste update vrijdag 25 mei 2012, 12:58
Geschreven door Jeroen

Prong speelde afgelopen vrijdag in de Mezz te Breda. Wij van Rockblog waren erbij en voelden bandleider Tommy Victor aan de tand over de totstandkoming van ‘Carved into Stone’ , het nieuwe album van Prong.

Steve Evetts heeft het album geproduceerd. Hoe ben je bij hem terecht gekomen?

Onze manager kwam op het idee om Steve als producer in te huren. Hij kon Steve nog van zijn periode van bij Century Media. Ik heb toen een aantal bands beluisterd waarmee hij gewerkt heeft en daarna hebben we een ontmoeting geregeld met Steve. Naar aanleiding van wat we van hem gehoord hadden en deze ontmoeting hebben we besloten om hem als producer in de arm te nemen.

Hij heeft o.a. samengewerkt met The Dillinger Escape Plan niet waar?

Ja, en met Suicide Silence. Daarnaast heeft hij samengewerkt met The Cure, Limp Bizkit en nog een hele hoop andere bands.

Wat was de invloed van Steve Evetts op het album? Want voorheen deed je altijd een groot deel van de productie zelf?

Nou, hij hielp mij vooral met de vocalen. Dat was eigenlijk zijn grootste invloed. Dat is iets wat ik echt wilde. Hij stuurde mij wat dat betreft in de juiste richting en gaf mij advies over hoe ik de vocalen het beste kon benaderen. Normaal kwam ik de studio binnen liep naar de microfoon en begon te schreeuwen, dan had ik binnen de kortste keren mijn stem opgeblazen. Met zijn inbreng kon ik de focus meer op het zingen dan op het schreeuwen leggen. Daarnaast experimenteerden we met de vocalen door meerdere vocalen op elkaar stapelen e.d., dat is iets wat ik nog nooit eerder had gedaan.

Je zingt op dit album ook meer dan op voorgaande releases.

Ja, precies. In het verleden gaf ook nooit iemand me het vertrouwen om dat te doen. Iedereen zei altijd: ‘You gotta sound angry, and that’s it haha.’ Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. We hadden goede songs geschreven en het zou zonde zijn om deze te verruïneren met ‘crappy’ vocalen. Daarnaast heeft Steve ook enorm meegeholpen met diverse arrangementen op het album. Een goed voorbeeld daarvan is de gitaarsound, we hadden een schitterende versterker in de studio staan, als we die niet gebruikt hadden dan hadden de gitaren nooit zo te gek geklonken. Daarnaast heeft hij Alexei heel erg geholpen met de invulling van de drumpartijen.

Je hebt zelf gezegd dat je nog nooit ze hard gewerkt hebt aan een album als deze.

Ha, dat is misschien een beetje overdreven. Ik heb in ieder geval nog nooit zoveel songs geschreven voor een album. Ik had er uiteindelijk een stuk of 25 om uit te kiezen. De afgelopen drie jaar heb ik meerdere demo's opgenomen, sommige waren al helemaal uitgewerkt met teksten en al, sommige waren eigenlijk niet meer dan ideeën. Ik heb ze allemaal in de groep gegooid om te kijken wat we er mee konden doen. Vervolgens was het aanpassen, evalueren, teksten herschrijven, opnieuw evalueren, enz. enz. De song ‘Carved into Stone’ bijvoorbeeld komt uit een demo van bijna 3 jaar geleden. Het overgrote deel van de nummers komt toch echter voort uit de demo's die ik enkele maanden voor het opnameproces had opgenomen. Toen we uiteindelijk na veel wikken en wegen wisten welke songs we wilden gebruiken voor het album, zijn we de studio ingedoken. En ik moet eerlijk toegeven dat was voor mij eigenlijk ‘a bit of a pain in the ass’. Ik bedoel voor mij was het lastig; de studio lag niet bepaald om de hoek en ik was het niet gewend om ’s morgens in de auto richting de studio te stappen en ’s avonds weer terug. Dus dat was wel even erg wennen voor mij. Ik zou eerlijk gezegd ook liever gewoon in de studio verblijven of op zijn minst er dichtbij in de buurt wonen, zodat ik op elk moment van de dag mijn ding kan doen.

Zijn je muzikale en tekstuele invloeden veranderd door de jaren heen?

Hrm, lastige vraag… Veranderd denk ik niet. Ze zijn gerijpt over de jaren. Ik heb altijd mijn eigen ding gedaan, dat heeft Prong gemaakt tot wat het is. Ik luister wel naar nieuwe dingen. Ik vind Clutch bijvoorbeeld erg goed. Ik ben zelf ook niet echt op zoek naar nieuwe muziek of zo, meestal wordt ik door vrienden en kennissen geattendeerd op bepaalde bands. Zo raadde mij laatst iemand de cd van Ghost aan. En ik moet zeggen dat ik die op zich ook wel heel aardig vind.

Op sommige nummers van het nieuwe album klinkt wel de echo van Killing Joke door.

Klopt inderdaad. Maar Killing Joke is dan ook mijn favoriete band. Mijn Ipod bijvoorbeeld, die staat voor ¾ vol met Killing Joke nummers. Ik heb Killing Joke altijd al een geweldige band gevonden. Ze waren in de jaren '80 al geweldig en ze brengen naar mijn mening nu nog steeds fantastische cd's uit. Dus ergens geen wonder dat hun sound ook in Prong doorklinkt.

Waar gaat de song 'State of Rebellion' over?

'State of Rebellion' gaat er in principe over dat ik niet meer meedoe aan politieke discussies. Ik heb dat in het verleden wel gedaan, maar ik heb nu zoiets van 'been there, done that'. Die discussies willen daarnaast ook nog wel eens in ruzie ontaarden en dat is het mij simpelweg niet waard. Ik spendeer mijn energie liever aan andere dingen.

Tot slot. Je hebt in het verleden meegewerkt aan albums van Danzig en Ministry. In de nabije toekomst nog plannen met een van beide?

Met Ministry op het moment niet. Ik heb meegewerkt aan hun laatste drie albums, maar op het moment bestaan er geen verdere plannen. Met Danzig daarentegen wel. Na deze Europese tour ben ik van plan om met Danzig in de Verenigde staten een paar weken te gaan touren en verder werk ik samen met Danzig aan een coveralbum.

Ok, bedankt voor het interview!

Graag gedaan!

Nieuws submit

Heb jij zelf een nieuwtje of gerucht gevonden en wil je dit delen met ons? Klik dan hier, kies voor nieuws submit en stuur het naar onze redactie.

Reacties

Volg Rockblog!