Reggae Geel 04/08: Gezellig Afrika in Geel

Toegevoegd op dinsdag 7 augustus 2012, 00:22
Laatste update dinsdag 7 augustus 2012, 00:28

Traditioneel gezien is het eerste weekend van augustus een topweekend voor de liefhebbers van Vlaamse festivals. Met o.a. de Lokerse Feesten, Polé Polé Beach, Dranouter en Reggae Geel op de affiche, konden wij het niet maken om er niet minstens eentje mee te pikken. Wij kozen dan maar voor een combi weekendje met de openingsdag van Dranouter (03/08) en de laatste dag van Reggae Geel (04/08).

Rockblog on tour

Wij hebben het dit jaar iets anders aangepakt. In samenwerking met Flanders Is A Festival hebben wij de festival bezoekjes gecombineerd met een culturele daguitstap naar Antwerpen. Eerder hebben wij in samenwerking met Fiaf ook Suikerrock bezocht. Bekijk die verslagen hier en hier.

Op deze zonnige zaterdag heb ik de hele ochtend vrijgemaakt voor een bezoekje aan de mooiste buurt van Antwerpen. Langs de Melkmarkt vind ik algauw mijn weg naar mijn favoriete platenzaak. De Fatkat in het Historisch Centrum is ondertussen meer dan een begrip geworden. Ben je op zoek naar Punk of Ska album, dat je niet bij de commerciële platenboer vindt, dan ben je hier aan het goede adres. Na aankoop van o.m. een The Slackers, Me First And The Gimme Gimmes en Social Distortion album besluit ik mijn weg verder te zetten richting Geel.

Voor diegene die af en toe eens een concert meepikken in Antwerpen is deze buurt zeker een aanrader. Waarom maak je er volgende keer geen daguitstap van? Overdag kan je hier gemakkelijk uren rondkuieren in alle CD en platenzaken. Vervolgens kan je in Metal café De Rots of op een van de vele andere terrasjes  gemakkelijk al een aantal uurtjes weg drinken. Probeer zeker ook eens de ruime selectie aan Belgische bieren alvorens je je favoriete band gaat bezichtigen.

Nu terug naar de muziek. Reggae Geel is uitgegroeid tot een kleine reus in de Vlaamse festivalwereld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de sterren uit het Reggae genre graag naar Geel komen. Met Lloyd Parks & We The People Band feat. Bob Andy, Johnny Osbourne en John Holt stonden er drie Reggae grootheden tegelijk op de Mainstage. We kregen dan ook de ene na de andere klassieker op ons afgevuurd. John Holt zijn Police In Helicopter leek de wei zelfs letterlijk en figuurlijk even naar hogere sferen te tillen.

Tommy ‘Rock A Shocka’ Far East mocht zijn ding doen in het Skaville Circus. De Japanner, ondertussen al een gevestigde waarde binnen de Ska gemeenschap, demonstreerde dat je niet altijd van Jamaica hoeft te komen om zelfs de hevigste Rastafari ’s in beweging te krijgen. Een mooie mix tussen pure Reggae en Ska zorgde voor een leuk sfeertje in de kleinste tent van Reggae Geel.

Iets steviger ging het er aan toe in de Bounce Dancehall. Belgische DJ acts Bong Productions en Civalizee Foundation kwamen met meer dansbare nummers en leken vooral bij de iets jongere bezoekers enorm in trek. Het dak ging er helemaal af toen Civalizee er een aantal Hip Hop klassiekers tegenaan smeet. Onder meer Dr Dre, Jay Z en Kanye West werden met veel enthousiasme onthaald. Na twee dagen Reggae was wat afwisseling duidelijk welkom.

Afsluiter van deze 34e editie was niemand minder dan Ivoriaans grootmeester Tiken Jah Fakoly. Met zijn Franse politiek geïnspireerde muziek heeft hij zich doorheen de jaren weten op te werken tot nummer 1 Reggae artiest van Afrika. Vocaal vond ik de man nog zeer sterk klinken en ook de nummers spraken mij wel aan. Zonder echt thuis te zijn in Fakoly’s werk bleef ik toch de hele set met een soort van nieuwsgierigheid volgen. Een waardige afsluiter voor een muzikaal mooie editie.