Anneke van Giersbergen, Colossa @ Effenaar 08-11

Toegevoegd op maandag 11 november 2013, 14:41
Laatste update maandag 11 november 2013, 17:38

Het is druk rondom de Effenaar deze vrijdagavond. White Lies (review) staan voor een uitverkocht huis op de bovenverdieping en ook voor Anneke van Giersbergen en co. staat een flesje champagne klaar aangezien de laatste paar kaartjes aan de dagkassa van de hand gaan. Volle bak dus in de kleine zaal van de Eindhovense popzaal.

Colossa profiteert als support act optimaal van de volle zaal. In de goede en smaakvolle rockshow van het viertal ligt de nadruk op de tweede plaat 'New Day Rising'. Van het debuut 'Born to make a Sound' komt enkel het stevige 'Darling (I want you)' voorbij, wat wellicht met de korte speeltijd die de band krijgt te maken heeft. En dat is jammer, want een paar extra nummers had vanavond niemand erg gevonden. De met een dikke knipoog aan Foo Fighters refererende rock zal de originaliteitsprijs niet winnen, maar goed is het wel.

Ook bij Anneke van Giersbergen ligt de nadruk op het recent verschenen materiaal. En met het prachtige album 'Drive' op zak is dat voor de bezoekers bepaald geen straf. Tracks als 'Drive', 'You will never change' lenen zich namelijk prima voor stevige live uitvoeringen. Anneke en haar band rocken er dan regelmatig flink op los. In het midden van de set wordt even gas terug genomen middels een akoestisch intermezzo ('Circles', 'Beautifull One') en laat ze duidelijk horen een van de beste zangeressen te zijn die ons landje momenteel rijk is.

Op het album 'Drive' wordt Anneke in het nummer 'Metal Jungle' bijgestaan door de Turks-Armeense zanger Hayko Cepkin. Live wordt dit opgelost door een sample met zijn vocale mee te laten lopen. Niet de mooiste oplossing, maar wel een effectieve. Ook is er ruimte in de set voor een aantal songs van haar voorgaande album 'Everything is Changing' (oa. Feel Alive) en wat werk van Agua de Annique.

De oud-zangeres van The Gathering is vanavond vol bravoure, charmant, heeft humor en zoekt contact met haar publiek. Ongetwijfeld het resultaat van haar jarenlange podiumervaring. Bovendien heeft ze een uitstekende liveband om haar heen verzameld, maar maakt zelf met haar prachtige vocalen het verschil. En dat is een dik verdiend en welgemeend compliment voor deze sympathieke dame. De set wordt afgesloten met 'The Best Is Yet To Come', maar veel beter dan dit kan eigenlijk bijna niet, toch?!