Navarone laat in de Effenaar de stoppen doorslaan

Toegevoegd op maandag 18 november 2013, 23:09
Laatste update maandag 18 november 2013, 23:09

De carriere van 'ons eigen' Navarone lijkt de laatste periode in een flinke stroomversnelling te komen. Dat nu ook de eigen muziek onder de laatste nieuwe Grolsch reclame te horen is, gaat dat waarschijnlijk alleen maar versnellen. Na een prima indruk te hebben gemaakt op de diverse festivals deze zomer, maakt men nu nog een rondje langs de landelijke popzalen om in 2014 met een nieuwe plaat te komen.

Alvorens Navarone aantreedt, mag op deze vrijdagavond Guild of Stags de uitverkochte kleine zaal van de Effenaar op temperatuur brengen. Een prima half uurtje onvervalste bluesy retro-rock valt goed in de smaak bij het publiek. Met drie ex-Krezip muzikanten in de gelederen is de "angst" voor die oude invloeden in ieder geval ongegrond, want het drietal, aangevuld met de uitstekende Britse zanger Michael Devlin, maakt een prima indruk.

Daarna heeft Navarone pech. Hele dikke pech, waar de band zelf niets aan kan doen. Na het zorgvuldig opgebouwde intro, waarin de spanning prima wordt opgebouwd, gaat halverwege het eerste nummer ineens de stroom eraf en springt de noodverlichting aan. De onbedoelde en drastische pauze duurt ruim 10 minuten en daarna is het zorgvuldig opgebouwde momentum even volledig verdwenen.

Het duurt dan ook een paar nummers voordat band en publiek weer helemaal op stoom zijn. Gelukkig heeft de band met het werk van de 'A Darker Shade of White' een stapel goede nummers in de achterzak om langzaam iedereen weer goed bij de les te krijgen. Nummers als 'The Red Queen Effect', 'December' en 'Highland Bull' zijn dan ook van uitstekende makelij en worden live steviger en ruiger aangezet dan op plaat. Vooral 'Sage' lijkt gemaakt om live te spelen. Wat een energie en dynamiek etaleert de band in dit nummer.

Het werk wordt van 'A Darker Shade of White'  wordt vanavond aangevuld met de Grolsch track 'Kickin’ my Can' en een uitvoering van Deep Purple's 'Child in Time', waar het Hammond orgeltje van Thijs Schrijnemakers, zoals we die van de Sziget uitvoering kende, toch wel een beetje wordt gemist. Neemt niet weg dat de band een prima optreden neerzet en Merijn van Haren nogmaals laat horen één van de betere zangers in het genre is. Dat Navarone in staat is om live met een knetterende rock show te overtuigen is dan inmiddels ook geen verrassing meer.