Speedfest #7 @ Klokgebouw Eindhoven 08-12

Toegevoegd op maandag 10 december 2012, 23:40
Laatste update woensdag 12 december 2012, 11:52

Speedfest is bijna niet meer van de festivalkalender weg te denken. Tegen het eind van het jaar is het in Eindhoven Rockcity vaste prik geworden voor de liefhebbers van rock & roll, garage, punk, metal, psychobilly, hardcore en verwante stijlen. Na vorige jaar uit te verkopen op de dag zelf, lukte dat dit jaar wederom. De populariteit van het festival is dan ook niet zo moeilijk te verklaren, want met ruim 5.000 rockers, punkers, metal'ers, rock&rollers en nog veel meer gezellige figuren, was het wederom een groot feest.

Een klein nadeel heeft dit succes ook. Er staat zo'n beetje heel de middag een ellenlange rij met behoorlijke wachttijden. Geen pretje bij temparaturen rond het vriespunt. Bij binnenkomst lijkt dit mede aan de ijverige security te liggen. Zeker met dit publiek erg overbodig aangezien heel de dag, avond en nacht het een grote gezellige bende is.

Rolliteratuurtje

Naast de drie bestaande podia dit jaar is de Thunderbolt nieuw. Deze bikerskroeg opende met het nieuwe zogeheten Rock ā€˜nā€™ Rolliteratuurtje; een literair uurtje waarin de auteurs Mark Verver, Leon Verdonschot en ex-Heideroosje Marco Roelofs rock ā€™n roll-verhalen uit eigen werk kwamen voorlezen. Erg leuk, maar uiteraard draaide het dit jaar wederom vooral om de muziek en John Coffey gaf wat dat betreft een prima visite kaartje af op de Wrecker Stage. De Nederlanders wisten wel raad met het grote podium en benutten iedere centimeter met een energieke liveshow. Wat goed is hoeft niet altijd van ver te komen.

speedfest1

Stoner, stoner en stoner

De Demolition Stage wordt daarna bevolkt drie stonerbands op rij. Allereerst speelt het uit de regio afkomstige Candybar Planet een erg verdienstelijke thuiswedstrijd. De distortion gaat maximaal open en de zang van bassist/vocalist Richard Plukker zorgt voor de nodige melodie. Daarna wordt het alleen maar drukker en drukker wanneer het razend populaire Red Fang aantreedt. Die populariteit komt niet alleen door de geweldige humoristische videoclips, maar zeker ook door het enorm groovende en makkelijk in het gehoor liggende stonergeweld. Het drieluik wordt afgesloten door de geweldenaren van Orange Goblin. De volgorde goed, beter, best gaat hier helemaal op, want 'the goblin' speelt, ondanks de enorm kwalitatieve concurentie, vandaag iedereen naar huis. Indrukwekkend.

Afwisseling

Uit een totaal ander vaatje tapt Mad Sin, maar dat wil niet zeggen dat het er hier rustig aan toe gaat. Als de band aftrapt met een set vol punky rockabilly verandert het voor het podium in een grote kolkende mensenmassa. Dan is het even een behoorlijk stap naar de ingetogen retrorock van Graveyard. Met het nieuwe album 'Lights Out' op zak is ook deze band erg populair. Ook al leent de muziek zich dan totaal niet voor een dansend feestje. Uiteraard mag Peter Pan Speedrock zelf ook aantreden op haar eigen festival en scholtelt het publiek het bekende recept voor; een harde rockshow zonder al te veel toeters en bellen. En dat is precies wat men wil zien van de organisatoren.

speedfest2

Net als vorig jaar staat Monster Magnet op de affiche en dit keer om het gehele 'Spine of God' album te spelen. Bandleider Dave Wyndorf lijkt de nodige kilootjes kwijt en dat komt zijn performance zeker ten goede. Een degelijke en eerlijke spacerockshow. Suicidal Tendencies mag Speedfest #7 afsluiten en doet dat op bekende wijze. Geheel in stijl van heel de dag maakt Mike Muir en co er een groot feest van en eindigt de set met bijna meer publiek op het podium dan er nog voor. Deze gemoedelijk chaos onderschrijft misschien nog wel het beste het Speedfest gevoel.

Een echte uitgesproken headliner kende de 7de editie van Speedfest niet, maar met een line-up die over de gehele linie zo sterk is, bleek dat ook geen enkel gemis. Speedfest nummer 8 heeft de datum en eerste band bekend gemaakt. Op zaterdag 23 november 2013 zal als grote verrassing in ieder geval Peter Pan Speedrock wederom aantreden.